Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Logical Decision 2010 na Węgrzech

Strategia i polityka, 26 października 2010

Po raz pierwszy w 18-letniej historii niepodległości, Republika Macedonii użyła śmigłowce bojowe za granicą, na Węgrzech, biorąc udział w wielonarodowych ćwiczeniach wojskowych Logical Decision 2010.

Macedoński śmigłowiec w pierwszej bojowej misji poza granicami kraju:  Mi-24W na lotnisku węgierskiej bazy Papa / Zdjęcia via Igor Bozinowski

Macedońskie Wojska Lotnicze (Makedonsko Wojenno-Wozduchoplowstvo) weszły do akcji 3 października 2010, kiedy dwa Mi-24W i jeden Mi-17 wraz z grupą 35 lotników opuściły bazę lotniczą Petrovac, leżącą w pobliżu stolicy Macedonii - Skopje, aby udać się na lotnisko Papa na Węgrzech. Tam ulokowano centralny punkt manewrów Logical Decision 2010, zaplanowanych na okres od 4 do 15 października 2010. Prócz Macedonii, która była jedynym w manewrach czlonkiem Partnerstwa dla Pokoju (PfP), użyto lotnictwa członków NATO - Węgier i Belgii, podczas gdy Francja, Polska, Austria i Wielka Brytania były obserwatorami.

Macedońskie Wojska Lotnicze zaangażowały w manewrach trzy śmigłowce zmodernizowane przez Elbit - parę Mi-24W wyposażonych we FLIR (NRY MAF 201, MAF 205) z Dywizjonu Śmigłowców Bojowych (Borben Helikopterski Skwadron - BHS) i jeden Mi-17 (nr VAM 302) z Dywizjonu Śmigłowców Transportowych (Transporten Helikopterski Skwadron - THS). Węgierskie Wojska Lotnicze (Magyar Legiero) wysłały do Papa dwa Mi-17N (703, 705) wyposażone w gogle noktowizyjne i jednego Mi-8T wraz z personelem ich macierzystej jednostki - 86. Bazy Śmigłowcowej (86 Szolnok Helikopter Baza). Te dwa węgierskie Mi-17N (N, jak Night) zostały zmodernizowane przez zainstalowanie awioniki zgodnej ze standardami NATO w Rosji w 2008. 86. Baza Śmigłowców w Szolnok wzięła też udział w manewrach, wystawiając kilka Mi-24D/W1/P. Te latały jednak wyłącznie w świetle dziennym, jako że węgierska flota Mi-24 nie ma zdolności do lotów nocnych. Belgijska grupa to 5 Agusta A109B Hirundo (trzy w wersji ppanc. i 2 transportowe) wraz z personelem Helicopter Wing Of The Air Component (Wing Heli COMOPSAIR) z Bazy Liege-Bierset.

Węgierski Mi-24 odlatuje z Papa / Zdjęcie: Veronika Devenyi - MO Węgier via Laszlo Vastagh

Manewry Logical Decision 2010 rozpoczęły się 4.10.2010 i ten pierwszy dzień zakończył się nieoczekiwanie ryzykownym zadaniem bojowym w wykonaniu zespołu węgierskiego, który wezwano, aby przeprowadził nocną ewakuację cywilów z kilku miejsc zagrożonych wyciekiem toksycznego szlamu z Fabryki Aluminium Ajkai Timfoldgyar, miasta oddalonego o 160 km na południowy zachód od Budapesztu. Zadanie węgierskiego Mi-17N (703) zaczęło się o 18:00 i zostało pomyślnie zakończone 4 godziny później, kiedy maszyna wróciła do bazy Papa i włączyła się do działań w manewrach.

Warto zauważyć, że prowadząc tę pilną i bardzo trudną misję, załoga węgierska używała gogli noktowizyjnych (NVG), ewakuując 17 cywilów z Kolontar do Budaors. Lot ewakuacyjny 703 był drugim lotem ratowniczym z 86. Szolnok Base (w tym samym dniu) i został wykonany dopiero wtedy, gdy specjalny śmigłowiec SAR typu Mi-17 (nr 707) - poprzednio Mi 17 PP, wykonał podobne zadanie w świetle dziennym.

Jako reakcja na węgierską katastrofę, zespoły Macedonii i Belgii spontanicznie zgłosiły się do pomocy, lecz gospodarze zdecydowali, że taka pomoc nie jest potrzebna. Mimo katastrofy i bardzo zmiennej - chwilami wręcz złej - pogody, manewry skoncentrowały się na zademonstrowaniu wysokiego poziomu wyszkolenia i skuteczności w zwalczaniu celów naziemnych oraz zapewnianiu wsparcia z powietrza jednostkom lądowym zarówno w dzień, jak i w nocy. Ćwiczono również taktykę, technikę, procedury, doskonaląc współdziałanie zespołów.

Belgijski A109BA uzbrojony w pociski kierowane TOW-2 / Zdjęcie: Veronika Devenyi - MO Węgier via Laszlo Vastagh

Manewry Logical Decision 2010 były pierwszą okazją do ostrych strzelań za granicą dla Macedońskich Wojsk Lotniczych. Lotnictwo macedońskie wykorzystało okazję do zademonstrowania i podkreślenia rozszerzonych zdolności operacyjnych swoich śmigłowców w wykonywaniu zadań nocnych. Macedończycy przeprowadzili strzelania z Mi-24W, z zastosowaniem 12,7-mm czterolufowych WKM i npr S-8, przenoszonych w pojemnikach - wyrzutniach.

Belgowie również wykorzystali okazję i ich A109BA odpaliły parę tuzinów pocisków kierowanych TOW-2. Węgrzy też użyli ostrej amunicji. Ich śmigłowce Mi-24 użyły WKM kal. 12,7 mm, npr S-5 i S-8. Zużyli też parę starych ppk Falanga. Dzienne operacje objęły węgierskiego Mi-8T, uzbrojonego w 2 wyrzutnie S-5.

Oprócz bazy Papa, wszystkie zespoły używały dużego poligonu - strzelnicy Centralnego Ośrodka Szkolno-Treningowego Hajmasker w pobliżu jeziora Balaton, oraz Węgierskiego Ośrodka Szkolenia Do Walk w Terenie Zabudowanym Użgorod, położonego 47 km na zachód od Hajmasker, również na Balatonem. Manewry Logical Decision 2010 zakończono 15.10.2010.

Relacja Igora Bozinovskiego


Drukuj Góra