Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Skudd w służbie

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 04 listopada 2010

Od kilku dni norweska marynarka wojenna posiada już dwa seryjne, przybrzeżne korwety typu Skjold. 28 października przekazano wojsku okręt Skudd (P962).

</span>Skudd zaraz po ceremonii przejęcia przez norweską marynarkę wojenną / Zdjęcie: DCNS

Pierwsza jednostka typu Skjold, została przyjęta do służby w 1999. Jako okręt doświadczalny, służył do cyklu prób i badań, wzbudzając zainteresowanie wielu państw, w tym USA. Skjold przy długości 47,5 m i wyporności jedynie 270 t, osiąga prędkość 55 w. Jego seryjni następcy zdolni są do płynięcia w prędkością 60 w.

Okręt zawdzięcza to konstrukcji kadłuba - połączeniu katamaranu i poduszkowca - oraz silnemu układowi napędowemu. Składa się on z czterech turbin gazowych Pratt & Whitney: pary o mocy 5400 KM każda oraz dwóch słabszych, o mocy 2700 KM każdy. Do manewrów portowych służy para diesli MTU 6R TE92 (o łącznej mocy 1000 KM). Ich producent dostarczył również dwa silniki wentylatorowe do stworzenia poduszki powietrznej między burtami kadłuba.

Przy tak niewielkich rozmiarach i minimalnym, metrowym zanurzeniu, okręty zostały wyposażone w nowoczesne systemy rozpoznania i silne uzbrojenie, składające się z 8 pocisków przeciwokrętowych Kongsberga NSM o zasięgu ponad 150 km, podwójnej wyrzutni pocisków przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu Mistral (w przyszłości) i działa morskiego Oto Melara 76mm Super Rapid.

W lipcu 2003 podpisano umowę o budowie 5 jednostek seryjnych. 9 września bieżącego roku pierwsza z nich, Storm (P961), została oficjalnie przekazana marynarce wojennej, co poprzedziły serie finalnych prób systemów samoobrony i działa okrętowego.

Niedługo później, 28 października taka sama uroczystość została zorganizowana w stosunku do P962 Skudd. Pozostałe jednostki trafią do odbiorcy przed końcem 2011.

Okręty budowane są przez stocznię Umoe Mandal, we współpracy z Kongsbergiem Defence & Aerospace oraz DCNS.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.