Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tygrys w oparciu o Barana

Przemysł zbrojeniowy, 19 listopada 2010

Na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku Auto-Hit i izraelska MDT Armor Corporation pokazały lekko opancerzony samochód patrolowy Tiger Light Protected Vehicle (LPV).

Tiger podczas pokazu w Sulejówku. Dzień wcześniej Tiger był prezentowany w 1. Pułku Specjalnym Komandosów w Lublińcu

Premiera (nieoficjalna) Tiger LPV miała miejsce podczas Eurosatory 2010 w Paryżu oraz podczas wystawy AUSA w Waszyngtonie miesiąc temu. Dotychczas wyprodukowano 2 prototypy - jeden w Izraelu, drugi w USA. Prawdopodobnie w najbliższych miesiącach kilka pojazdów zostanie zakupionych dla jednej z amerykańskich grup antyterrorystycznych (SWAT), w jednym z miast w Alabamie.

Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane komercyjne podwozie Dodge RAM5500 HD 4x4 z rozstawem osi skróconym do 3.226 m. Tylne resory piórowe zastąpiono rozwiązaniem opartym o sprężyny spiralne, zmodyfikowanym przez MDT poprzez dodanie zawieszenia 4-cięgnowego. Komercyjne koła zostały zastąpione kołami z oponami o średnicy 1050 mm.

Twórcą Tigera jest Shlomo Komblis, wiceprezes ds. rozwoju MDT Protective Industries - wcześniej, pracując w Rafaelu, stworzył dwa inne pojazdy: patrolowego Wolfa (używanego przez siły bezpieczeństwa Izraela i Gruzji) oraz innowacyjny pojazd Golan. Przypomnieć trzeba, iż MDT dostarczyła izraelskiej armii i policji ok. 500 opancerzonych samochodów David, wykonanych w oparciu o Land Rover Defender

Nadwozie wyróżnia się zwartą, pojemną (wymiary 3,12 x 1,9 x 1,325 m) konstrukcją o całkowicie płaskiej podłodze, przygotowaną do przewożenia do 13 osób, w tym 3 w przedniej części (kierowca, nawigator, dowódca). Do celów pokazowych prezentowany Tiger był wyposażony w opracowane w Izraelu fotele redukujące przyśpieszenia pionowe, związane z wybuchami min. Mogą one być montowane w pojeździe Tiger Medium i Tiger Heavy - pokazywana była odmiana policyjno-porządkowa Tiger Light, z osłoną przeciwminową na poziomie 1b STANAG 4569 (3 kg TNT centralnie pod kadłubem) i osłoną balistyczną, która może sięgać poziomu 3 STANAG 4569. W odmianie Tiger Light i Medium dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 8,8 t (różnica kryje się w masie użytecznej - odpowiednio 2 t i 1,4 t - oraz poziomach ochrony), w odmianie Heavy (potencjalny nośnik uzbrojenia, np. wyrzutni przeciwpancernych, stanowisk dowodzenia itp.) DMC może wzrosnąć do 10,4 t (ładowność do 3 t). W tej odmianie możliwe jest ewentualne zastosowanie nawet pancerza reaktywnego (podobnego do stosowanego w pojeździe Golan).

Pojazd jest napędzany wysokoprężnym silnikiem Cumminsa o mocy 350 KM, z automatyczną skrzynią biegów Aisin. Pojazd może osiągać prędkość maksymalną 120 km/h i ze standardowym zbiornikiem paliwa ma zasięg ok. 610 km.

We wszystkich odmianach możliwe jest zabudowanie zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych, systemów zagłuszania sygnałów inicjujących ładunki improwizowane, czujników ostrzału (Tiger jest na rynku amerykańskim oferowany przez Textron Marine & Land Systems, który jednocześnie promuje swój - AAI - system PDCue, kilka lat temu proponowany bezskutecznie dla Rosomaków), czy systemów aktywnej osłony przed ostrzałem z granatników RPG-7 (Tactical Rocket Propelled Grenade Airbag Protection System czyli TRAPS Textrona). Projektanci podkreślali możliwość zasilania z pokładowej sieci elektrycznej o napięciu 24 V i natężeniu 130-450 A.

Wnętrze pojazdu - obszerne, z płaską podłogą na całej powierzchni / Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz

Całkowicie innowacyjnym systemem jest zastąpienie bocznych lusterek wysoce efektywnymi bocznymi kamerami przekazującymi obraz na zainstalowane wewnątrz kabiny monitory (boczne i centralny, współpracujący z kamerą tylną), pozwalające na zlikwidowanie stref martwych (istotne w warunkach działań miejskich) i dodatkowe informowanie np. o odległościach itp.

Projektanci podkreślali także, iż przyjęte rozwiązanie nadwozia pozwala na szybkie i proste zastąpienie w razie potrzeby komercyjnego podwozia nowym o tych samych parametrach, dzięki czemu znakomicie wydłuża się okres użycia pojazdu w odmianie opancerzonej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.