Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rekordowy rok Robinsona

Lotnictwo cywilne, 24 grudnia 2007

Mijający rok był rekordowy dla Robinson Helicopter, największego producenta śmigłowców na świecie. Nie chodzi przy tym o obroty, ale o liczbę produkowanych egzemplarzy, ostatnio tysiąc sztuk w 14 miesięcy.

Robinson w 2005 pobił rekord liczby rocznej sprzedaży śmigłowców, produkując 806 nowych egzemplarzy. W kolejnych latach liczba ta nieznacznie wzrosła. Poprzedni rekord należał do Bella, który w 1980 sprzedał 780 sztuk. Z drugiej strony, by osiągnąć obrót generowany przez jeden duży lub specjalistyczny - chociażby uderzeniowy - śmigłowiec konkurencji, Robinson musi sprzedać 60-100 własnych w wersjach podstawowych / Zdjęcie: Robinson Helicopter

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1973 przez Franka Robinsona, byłego pracownika zakładów Bell i Hughes. Pierwszy śmigłowiec Robinsona (R22) został sprzedany dopiero w 1979. Odtąd jednak rozpoczął się szybki rozwój przedsiębiorstwa. Dzięki małym, tanim i oszczędnym w eksploatacji zaledwie dwóm modelom - R22 i R44 - Robinson stał się dostawcą najliczniej produkowanych śmigłowców na świecie. We wrześniu 2006 jego fabrykę opuścił 7-tysięczny helikopter. W listopadzie 2007 SkySales Aviation, prywatny przewoźnik z Nowej Zelandii zakupił Robinsona R44 Raven II S/N 11984, 8-tysięczny egzemplarz wytwórni. R44, produkowany od 1993, jest obecnie najlepiej sprzedającym się śmigłowcem świata.

Sukces przedsiębiorstwa bierze się przede wszystkim z wyjątkowej prostoty konstrukcji. Oba modele są napędzane silnikami tłokowymi (R-22 czterocylindrowymi, R-44 sześciocylindrowymi) bez doładowania. Taki układ napędowy ma gorsze parametry niż bardziej zaawansowane silniki (np. turbowałowe), jednak daje możliwość obniżenia masy śmigłowca i kosztów. Możliwe jest również wykonywanie części napraw przez samych właścicieli.

Z tego powodu dwumiejscowy R-22 stał się chętnie kupowanym przez ośrodki szkoleniowe, a także hodowców bydła w USA i Australii. Z kolei 4-miejscowy R44, choć nieco mniejszy niż większość konstrukcji konkurencji (głównym rywalem jest Bell 206), bije ich zdecydowanie o wiele niższymi kosztami zakupu i użytkowania. Cena podstawowe wersji R22 to 220 tys. USD, a R44 Raven II (z najmocniejszym w rodzinie R44 silnikiem z wtryskiem) - 375 tys. USD. Znany i w Polsce R44 dla stacji telewizyjnych w wersji podstawowej kosztuje 615 tys. USD, zaś śmigłowiec policyjny - o 5 tys. mniej.

Równie niewielkie są koszty użytkowania. Godzina lotu R44 w warunkach amerykańskich, przy policzeniu wszystkich składowych, łącznie z remontem średnim po 2200 h lotu, kosztuje zaledwie 164 USD. Zużycie paliwa to ok. 60 l paliwa na 1 h lotu. Dla R22 liczby te wynoszą odpowiednio 104 USD i 37 l.

Między 2011 a 2013 Robinson powinien rozpocząć sprzedaż R66, największego jak dotąd śmigłowca, zabierającego na pokład 5 osób i napędzanego silnikiem turbowałowym Rolls-Royce RR300.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.