Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

55 lat Fokkera F27

Lotnictwo cywilne, 26 listopada 2010

Niemal równo 55 lat temu odbył się pierwszy lot Fokkera F27 Friendship. Do 1987 wyprodukowano łącznie 789 egz., co dało pozycję lidera wśród zachodnich samolotów turbośmigłowych.

</span>24 listopada 1955. Pierwszy lot prototypu F27. Maszyna była pierwotnie przeznaczona dla 28 pasażerów. Drugi prototyp i egz. seryjne miały wydłużony kadłub dla łącznie 32 osób. Ostatnie wersje mogły przewieźć 52-56 pasażerów / Zdjęcie: fokkerf27.nl

Holenderski Fokker na początku lat 1950. rozpoczął pracę nad samolotem regionalnym, który mógłby zostać następcą DC-3. Po wielu testach, zdecydowano się na konstrukcję górnopłata, napędzanego stworzonymi zaraz po wojnie silnikami turbośmigłowymi Rolls-Royce, rodziny Dart.

Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 24 listopada 1955. 3 lata później, pierwszy samolot seryjny, F27-100, został dostarczony dla irlandzkiej Aer Lingus. W 1958 licencyjne prawa do produkcji maszyn nabył amerykański Fairchild, który zbudował 207 samolotów o wydłużonym kadłubie, oznaczonych jako FH-227.

Z biegiem lat powstawały nowe modele, w tym transportowo-pasażerskie i wojskowe. Przełom przyniósł jednak dopiero rok 1967, kiedy pojawiła się wersja -500, z wydłużonym kadłubem, z miejscami dla 52 pasażerów. Była ona produkowana do 1987. Cały czas z silnikami rodziny Dart, z tą jednak różnicą, że pierwsze z nich miały moc po 1500 KM, ostatnie - o połowę większą.

F27 Friendship stał się dzięki temu jednym z najdłużej budowanych samolotów pasażerskich i najliczniejszym w historii, wśród zachodnich maszyn turbośmigłowych. Do tej pory - po licznych modernizacjach - legendarne Fokkery są wykorzystywane przez 15 przewoźników na liniach regionalnych, głównie w Europie, Afryce i USA.

Jego następcą stał się Fokker 50. Płatowiec został poddany niewielkim zmianom (dopiero model 60 otrzymał wydłużony kadłub). Wykorzystano jednak nową awionikę i silniki Pratt & Whitney Canada. Mimo tego nowy Fokker nie odniósł podobnego sukcesu co F27. W latach 1987-1997, a więc do czasu bankructwa zakładó, wyprodukowano ich 213 egz.


Drukuj Góra