Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

55 lat Fokkera F27

Lotnictwo cywilne, 26 listopada 2010

Niemal równo 55 lat temu odbył się pierwszy lot Fokkera F27 Friendship. Do 1987 wyprodukowano łącznie 789 egz., co dało pozycję lidera wśród zachodnich samolotów turbośmigłowych.

</span>24 listopada 1955. Pierwszy lot prototypu F27. Maszyna była pierwotnie przeznaczona dla 28 pasażerów. Drugi prototyp i egz. seryjne miały wydłużony kadłub dla łącznie 32 osób. Ostatnie wersje mogły przewieźć 52-56 pasażerów / Zdjęcie: fokkerf27.nl

Holenderski Fokker na początku lat 1950. rozpoczął pracę nad samolotem regionalnym, który mógłby zostać następcą DC-3. Po wielu testach, zdecydowano się na konstrukcję górnopłata, napędzanego stworzonymi zaraz po wojnie silnikami turbośmigłowymi Rolls-Royce, rodziny Dart.

Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 24 listopada 1955. 3 lata później, pierwszy samolot seryjny, F27-100, został dostarczony dla irlandzkiej Aer Lingus. W 1958 licencyjne prawa do produkcji maszyn nabył amerykański Fairchild, który zbudował 207 samolotów o wydłużonym kadłubie, oznaczonych jako FH-227.

Z biegiem lat powstawały nowe modele, w tym transportowo-pasażerskie i wojskowe. Przełom przyniósł jednak dopiero rok 1967, kiedy pojawiła się wersja -500, z wydłużonym kadłubem, z miejscami dla 52 pasażerów. Była ona produkowana do 1987. Cały czas z silnikami rodziny Dart, z tą jednak różnicą, że pierwsze z nich miały moc po 1500 KM, ostatnie - o połowę większą.

F27 Friendship stał się dzięki temu jednym z najdłużej budowanych samolotów pasażerskich i najliczniejszym w historii, wśród zachodnich maszyn turbośmigłowych. Do tej pory - po licznych modernizacjach - legendarne Fokkery są wykorzystywane przez 15 przewoźników na liniach regionalnych, głównie w Europie, Afryce i USA.

Jego następcą stał się Fokker 50. Płatowiec został poddany niewielkim zmianom (dopiero model 60 otrzymał wydłużony kadłub). Wykorzystano jednak nową awionikę i silniki Pratt & Whitney Canada. Mimo tego nowy Fokker nie odniósł podobnego sukcesu co F27. W latach 1987-1997, a więc do czasu bankructwa zakładó, wyprodukowano ich 213 egz.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.