Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Gripen był bez szans?

Strategia i polityka, 03 grudnia 2010

Według norweskiego Aftonbladet, powołującego się na amerykańskie depesze dyplomatyczne, ostatni przetarg na samoloty wielozadaniowe był fikcją. O wyborze F-35 zdecydowano wcześniej.

</span>Gripen Demo z dużymi zbiornikami paliwa, pokazowo wyposażony w pociski Iris-T, Meteor i bomby Paveway. Rewelacje norweskiego dziennika, oparte o depesze dyplomatyczne, pokazują, że Szwedzi nie mieli szans na wygraną. Z drugiej jednak strony, opisane metody działania to standard w transakcjach zbrojeniowych... / Zdjęcie: Saab

Opublikowane przez WikiLeaks depesze dyplomatyczne z amerykańskiej ambasady w Oslo rzucają nowe światło na przeprowadzony w 2008 wybór typu samolotu wielozadaniowego dla norweskich wojsk lotniczych.

Przypomnijmy, że dwa lata temu, w listopadzie, rząd tego kraju ogłosił wybór F-35, jako następcy starzejących się F-16. Przegranym okazał się Gripen NG.

Szwedzi oferowali 48 samolotów za 24 mld koron norweskich, Amerykanie za jedyne 18 mld (2,57 mld USD). Mimo, że po kilku dniach przedstawiciele władz przyznali, że koszty samolotów Lockheed Martina nie są ostateczne i oparto je o najbardziej korzystny dla Amerykanów kurs wymiany korony i dolara, decyzji już nie cofnięto (zobacz: Norwegia wybiera F-35, Norweskie F-35 nie taki tanie).

Według dziennika Aftonbladet, ujawnione depesze świadczą o tym, że rząd w Oslo już wcześniej zdecydował się na F-35, a przetarg był formalnością. Po ukazaniu się w norweskich mediach krytycznych doniesień na temat Lightningów II, ambasada USA wezwała władze w Waszyngtonie do wywarcia nacisku politycznego na nordyckiego sojusznika. Wtedy to - jeszcze przed zakończeniem przetargu - Amerykanie mieli uzyskać potwierdzenie o wyborze ich samolotu. Dyplomaci z ambasady w Oslo raportowali, że muszą jednak nadal zachowywać się jak uczciwy i elegancki konkurent.

Jednocześnie Amerykanie starali się storpedować działania Saaba, dotyczące modernizacji Gripenów do wariantu NG. W 2008 szwedzki minister obrony, Sten Tolgfors zwrócił się do ambasadora USA, Micheala Wooda o zgodę na zakup amerykańskich radarów pokładowych ze skanowaniem fazowym. Dyplomaci zalecali, by zgodę wydać dopiero po zakończeniu norweskiego przetargu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.