Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Filipiny rezygnują z Sokołów

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 grudnia 2010

Ministerstwo obrony Filipin zrezygnowało z zakupu 7 uzbrojonych śmigłowców W-3 Sokół. Powodem ma być zbyt wysoka cena i podejrzenia korupcji.

W filipińskim ministerstwie obrony w październiku powołano specjalną komisję, która uznała, że wartość wynegocjowanego kontraktu (Sokoły dla Filipin, 2010-02-02) jest zbyt wysoka. Oceniła, że jego wysokość została zawyżona o 400 mln Pesos. Poza podejrzeniami o zmowę cenową z należącą do AgustaWestland wytwórnią PZL Świdnik pojawiły się też zarzuty korupcyjne. Sformułował je minister obrony Filipin Voltaire Gazmin, który objął resort w lipcu 2010. 7 uzbrojonych Sokołów miało kosztować 3,2 mld Pesos (73,25 mln USD). PZL Świdnik był jedynym oferentem w filipińskim przetargu, bo tylko jego śmigłowiec spełniał wymagania (pierwotnie planowano zakupienie za 3,2 mld Pesos 14 śmigłowców). 5 innych przedsiębiorstw (Boeing, Asia Aerospace/MD Helicopter Inc., Eurocopter, Elbit System/Joavi Phils. i Rosobornexport) wycofało się z rywalizacji.

Pierwotne zamówienie na 8 śmigłowców W-3WA (Combat Utility Helicopter, CUH-3WA) Sokół, podpisane w styczniu, ujawniono 12 lutego br. Kontrakt został parafowany na początku czerwca. Śmigłowce miały być uzbrojone m.in. w działka GSz-23L, wyrzutnie npr Mars-2, zasobniki bombowe ZR-3, wyrzutnie Gad kpr plot Strzała 2M i system minowania narzutowego Platan. Miały kosztować 2,8 mld Pesos.

Dostawy powinny rozpocząć się pod koniec sierpnia 2010, a zakończyć w 2011. Jednak w połowie września ogłoszono redukcję zamówienia do 7 śmigłowców oraz zmieniono wymagania dotyczące udźwigu (patrz ilustracja) i specyfikacji zespołu napędowego. Mimo zmniejszenia liczby zamawianych śmigłowców, cena wzrosła do 3,2 mld Pesos. Obecnie kontrakt został anulowany. Przetarg zostanie rozpisany od nowa.

Braki w wyposażeniu filipińskiego lotnictwa wojskowego w śmigłowce mają zostać czasowo wypełnione dodatkowymi wielozadaniowymi UH-1H Huey z USA. 5 kupionych wcześniej maszyn tego typu przeszło modernizację w ramach FMS i wróciło do linii w listopadzie. Lotnictwo filipińskie posiada 63 UH-1. Większość z nich nie nadaje się do lotu. Do modernizacji przewidziano ok. 20 śmigłowców.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.