Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Makieta MOP ujawniona

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 29 grudnia 2007

Makieta Massive Ordnance Penetrator, opracowywanej nowej, największej w arsenale US Air Force bomby z klasycznym ładunkiem wybuchowym, została ujawniona w bazie lotniczej Whiteman. MOP ma mieć długość ponad 6,7 m oraz masę 13,6 t.

Integracją MOB z B-2 zajmuje się od lipca 2007 Northrop Grumman. Makietę bomby ważącą 315 kg zamontowano w komorze bombowej B-2 (choć nie w prawdziwym samolocie, ale jego modelu). Prace montażowe przeprowadzili żołnierze obsługi naziemnej 502th Maintenance Group z bazy lotniczej Whiteman (na zdjęciu wraz z pracownikami Boeinga i Northrop Grummana) / Zdjęcie: USAF

MOP - jeżeli zostanie zakończony proces jej rozwoju - zdetronizuje 9,5-tonową GBU-43/B Massive Ordnance Air Blast bomb (MOAB) jako największą, niejądrową bombę amerykańską (choć rozwijająca ją agencja DARPA twierdzi, że istnieje również prototyp większej, 13-tonowej odmiany MOAB; zobacz również: Test największej bomby paliwowo-powietrznej).

MOP ma mieć jednak inne przeznaczenie. Nie będzie służyć do niszczenia siły żywej i umocnień polowych, ale schronów i obiektów o wyjątkowo silnej konstrukcji. Ma stanowić klasyczną alternatywę dla krytykowanych bomb jądrowych małej mocy.

Kadłub bomby o długości ponad 6,7 m i średnicy ok. 80 cm powinien pozwolić na pokonanie prawie 70 m ziemi przed eksplozją ładunku wybuchowego o masie ok. 2,4 t, co zapewni przynajmniej 10-krotnie większą siłę rażenia niż największa do tej pory amerykańska penetrująca bomba lotnicza BLU-109/B (ładunek ok. 240 kg).

MOP jest rozwijany od 2004 przez Boeinga na zlecenie Defense Threat Reduction Agency podległej Pentagonowi. Jest kierowana systemem GPS i ma być przenoszona przez bombowce B-2.

W połowie grudnia w bazie lotniczej Whiteman odbyła się udana próba zamontowania makiety bomby MOP w komorze bombowej B-2. Jest to jeden z elementów integracji nowego uzbrojenia z najbardziej zaawansowanym bombowcem US Air Force.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra