Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

S-92 nad Afganistanem

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 01 lutego 2011

W lutym w Afganistanie rozpocznie loty para śmigłowców Sikorsky S-92. Maszyny należą do prywatnej spółki AAR, realizującej zlecenia transportowe na rzecz wojsk amerykańskich.

S-92 ma maksymalną masę startową 12 t. W wersji cywilnej może przewieźć 19-22 pasażerów albo odpowiednią masę ładunków. Od 2006 Sikorsky Aircraft dostarczyła 129 S-92 wszystkich wersji. Model wojskowy H-92 został zamówiony do tej pory jedynie przez Kanadę / Zdjęcie: AAR

S-92 są wykorzystywane głównie jako śmigłowce rządowe (w wariancie VIP w Arabii Saudyjskiej, Azerbejdżanie, Bahrajnie, Kuwejcie, Katarze, Korei Południowej, Tajlandii, Turcji i Turkmenistanie) lub działające na rzecz koncernów naftowych, dla przewozu pracowników np. na szyby wiertnicze. Do tej pory maszyny te nie zostały zamówione jako klasyczne śmigłowce wielozadaniowe dla sił zbrojnych (z wyjątkiem zakupu 28 morskich CH-148 Cyclone przez Kanadę). Dlatego nie służą w Afganistanie.

Sytuacja zmieni się w ciągu najbliższych dni lub tygodni. Amerykańska AAR rozpocznie wykorzystywanie pary S-92 już w lutym - wczoraj Sikorsky przekazał AAR drugiego z zamówionych S-92. Spółka zajmuje się wypożyczaniem samolotów i śmigłowców podmiotom cywilnym oraz wojskowym, względnie świadczeniem dla nich usług przewozowych. Zatrudnia 6500 osób w kilkunastu krajach świata, a jej ubiegłoroczny obrót wyniósł 1,4 mld USD.

W Afganistanie posiada obecnie 38 statków powietrznych, w tym 15 samolotów transportowych i 17 śmigłowców średnich oraz ciężkich.

Na mocy umowy z amerykańskim dowództwem transportowym USTRANSCOM, z października 2010, w najbliższych tygodniach liczba ta wzrośnie o 6 śmigłowców: 2 S-92 i 4 S-61N, które będą przewoziły ludzi i towary na rzecz amerykańskiego kontynentu w tym kraju.

Porozumienie ramowe zakłada świadczenie usług przez AAR przez 5 lat. Amerykańscy podatnicy zapłacą w tym czasie za loty 6 maszyn ok. 450 mln USD. Realizacja umowy wymaga jednak podpisywania corocznych kontraktów o adekwatnie mniejszej wartości.


Drukuj Góra