Czeska Aircraft Industries (dawna Let Kunowice), podpisała umowę z General Electric o dostawach silników H80 dla samolotów regionalnych L410. Czesi wznowili niedawno dostawy tych maszyn.
H80 to rozwojowa wersja doskonale znanych Walterów M601, silników o maksymalnej mocy startowej 750 KM, opracowanych specjalnie dla L410 Turbolet, wykorzystywanych również w polskich PZL-106 Kruk i - w zmodernizowanej wersji - w wojskowych PZL-130 Orlik.
Po wykupieniu części zakładów Waltera przez GE, Amerykanie zdecydowali się zachować produkcję nieznacznie zmodyfikowanych M601E (o maksymalnej mocy startowej 750 KM) oraz opracować głęboko zmodernizowany model, nazwany H80 o mocy 800 KM i z wydłużonym okresem międzynaprawczym z 3600 do 6600 h. Silniki tego typu były opracowywane w Czechach (zobacz: Czeskie testy H80), a w marcu ubiegłego roku rozpoczęły się ich testy certyfikacyjne.
Oba typy jednostek napędowych zostały wybrane jako wyposażenie zmodernizowanych samolotów wytwórni, oznaczonych jako L410 UVP-E20. Aircraft Industries zakłada, że co roku będzie produkował ponad 10 samolotów tego typu. Zawarta wczoraj umowa z GE zapewnia dla nich dostawy nowych silników M601E i H80.
Przedstawiciele Aircraft Industries poinformowali, że planują uzyskanie certyfikatu swojego samolotu, napędzanego parą H80, w połowie 2012.
Czesi wyprodukowali już pierwszego L410 UVP-E20 dla wojsk lotniczych Dżibuti. Samolot o nr seryjnym 2732, wystartował z lotniska w Kunowicach 23 stycznia. Przyszły użytkownik będzie go używał w standardowej konfiguracji dla 19 pasażerów. Otrzymał jednak zestawy, które pozwalają na szybką adaptację samolotu do roli salonki, maszyny sanitarnej oraz transportowej.