Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofa An-148

Lotnictwo wojskowe, 05 marca 2011

W katastrofie samolotu An-148 zginęło 6 ludzi, w tym 2 Birmańczyków. Samolot odbywał lot doświadczalno-treningowy.

Samolot An-148 należał do wytwórni lotniczej z Woroneża - WASO. Wystartował z lotniska zakładowego, planując lot trasą nad Rogaczewką, Liskami, Rossoszem, Gredianką i Ostrogożskiem. Na jego pokładzie znajdowała się 4-osobowa rosyjska załoga z pilotem doświadczalnym 1. klasy Jurijem Zubrickim, oraz dwóch pilotów z Birmy, którzy od 15 lutego przeszkalali się na nowy samolot. Birma (Mianmar) kupiła 2 An-148 w 2010. Pierwszy z nich miał zostać dostarczony w marcu 2011.

Do katastrofy doszło ok. 10:40 w okolicy wsi Garbuzowo w Rejonie Aleksiejewskim Obwodu Biełgorodskiego, 160 km od Biełgorodu. Samolot spadł w pobliżu ogrodu jednego z budynków. Na ziemi nie spowodował jednak strat. We wraku znaleziono ciała wszystkich, którzy lecieli samolotem.

Nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Według świadków wydarzenia, samolot rozpadał się już w powietrzu. Jego części znaleziono w odległości do 3 km wzdłuż trasy przelotu. Prawdopodobnie samolot palił się w locie. An-148 towarzyszył inny samolot, który rejestrował przebieg testów. Na miejscu katastrofy znaleziono cztery rejestratory, w tym jeden zniszczony. Zachowane rejestratory są już odczytywane.

Jurij Zubrickij był oblatywaczem WASO. W grudniu 2010 skończył 60 lat. W swej karierze oblatywał m.in. samoloty pasażerskie Ił-86 i Ił-96. Za uratowanie w trudnej sytuacji samolotu Ił-96-300 otrzymał Order Męstwa. W lipcu 2005 do silnika startującego samolotu wpadł ptak. Zubrickiemu udało się wówczas wylądować mimo pełnych zbiorników paliwa.

Pozostali członkowie załogi to nawigator Władimir Jaśko, inżynier pokładowy Aleksandr Korolew i inżynier nadzorujący próby Anatolij Samoszkin. Dwaj Birmańczycy to Chten Lin Aung i Zau Chtun Aung. Jeden z nich był drugim pilotem w czasie feralnego lotu.

Rosawiacja nie zdecydowała się na zawieszenie lotów An-148. Uznała, że lot fabryczny odbywał się poza normalnym zakresem eksploatacyjnym. Wydała jedynie rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa lotów. Obecnie samoloty tego typu eksploatują jedynie linie Rossija (dawne Pułkowo). Mają ich 6.

Rozbity samolot to An-148-100E nr rej. 61708, nr fabryczny 41-03 (zdjęcie: Aleksiej Fiłatow). Od oblotu, 3 stycznia 2011 do dnia katastrofy wykonał 31 lotów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.