Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa An-148

Lotnictwo wojskowe, 05 marca 2011

W katastrofie samolotu An-148 zginęło 6 ludzi, w tym 2 Birmańczyków. Samolot odbywał lot doświadczalno-treningowy.

Samolot An-148 należał do wytwórni lotniczej z Woroneża - WASO. Wystartował z lotniska zakładowego, planując lot trasą nad Rogaczewką, Liskami, Rossoszem, Gredianką i Ostrogożskiem. Na jego pokładzie znajdowała się 4-osobowa rosyjska załoga z pilotem doświadczalnym 1. klasy Jurijem Zubrickim, oraz dwóch pilotów z Birmy, którzy od 15 lutego przeszkalali się na nowy samolot. Birma (Mianmar) kupiła 2 An-148 w 2010. Pierwszy z nich miał zostać dostarczony w marcu 2011.

Do katastrofy doszło ok. 10:40 w okolicy wsi Garbuzowo w Rejonie Aleksiejewskim Obwodu Biełgorodskiego, 160 km od Biełgorodu. Samolot spadł w pobliżu ogrodu jednego z budynków. Na ziemi nie spowodował jednak strat. We wraku znaleziono ciała wszystkich, którzy lecieli samolotem.

Nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Według świadków wydarzenia, samolot rozpadał się już w powietrzu. Jego części znaleziono w odległości do 3 km wzdłuż trasy przelotu. Prawdopodobnie samolot palił się w locie. An-148 towarzyszył inny samolot, który rejestrował przebieg testów. Na miejscu katastrofy znaleziono cztery rejestratory, w tym jeden zniszczony. Zachowane rejestratory są już odczytywane.

Jurij Zubrickij był oblatywaczem WASO. W grudniu 2010 skończył 60 lat. W swej karierze oblatywał m.in. samoloty pasażerskie Ił-86 i Ił-96. Za uratowanie w trudnej sytuacji samolotu Ił-96-300 otrzymał Order Męstwa. W lipcu 2005 do silnika startującego samolotu wpadł ptak. Zubrickiemu udało się wówczas wylądować mimo pełnych zbiorników paliwa.

Pozostali członkowie załogi to nawigator Władimir Jaśko, inżynier pokładowy Aleksandr Korolew i inżynier nadzorujący próby Anatolij Samoszkin. Dwaj Birmańczycy to Chten Lin Aung i Zau Chtun Aung. Jeden z nich był drugim pilotem w czasie feralnego lotu.

Rosawiacja nie zdecydowała się na zawieszenie lotów An-148. Uznała, że lot fabryczny odbywał się poza normalnym zakresem eksploatacyjnym. Wydała jedynie rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa lotów. Obecnie samoloty tego typu eksploatują jedynie linie Rossija (dawne Pułkowo). Mają ich 6.

Rozbity samolot to An-148-100E nr rej. 61708, nr fabryczny 41-03 (zdjęcie: Aleksiej Fiłatow). Od oblotu, 3 stycznia 2011 do dnia katastrofy wykonał 31 lotów.


Drukuj Góra