Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pakistan chce chińskich OP

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 10 marca 2011

Według pakistańskich mediów, marynarka wojenna tego kraju chce kupić okręty podwodne w Chinach. Islamabad zakłada również wspólną z Pekinem produkcję jednostek tej klasy.

Jeden z nowoczesnych pakistańskich okrętów typu Agosta-90B. Pierwsza została zbudowana we Francji, w stoczni ówczesnej DCN w Cherbourgu, i przyjęta do służby w 1999. Pozostałe dwie zwodowano już w stoczni w Karaczi. Rozpoczęły one służbę, odpowiednio w 2002 i 2006. Dwa kolejne okręty, to ex-francuskie jednostki typu Agosta-70. Mają one za sobą ok. 30 lat służby. Islamabad zlecił jednak ich zmodernizowanie we Francji / Zdjęcie: MW Pakistanu

Marynarka wojenna Pakistanu wykorzystuje obecnie 11 niszczycieli i fregat. Jednocześnie jednak posiada zaledwie 5 okrętów podwodnych, stosunkowo małych jednostek typu Agosta, o wyporności standardowej (na powierzchni) 1230 i 1570 t. Dopełnieniem tych sił są 3 mini-okręty MG 110, przeznaczone głównie dla przewożenia żołnierzy sił specjalnych.

Według pakistańskich mediów, dowództwo marynarki wojennej uznało ten stosunek za niekorzystny. W związku z tym postuluje pozyskanie nowych okrętów podwodnych z Chin. Kwestię tę postawił oficjalnie na forum rządu minister obrony. Na razie jednak nie wiadomo, z jakim skutkiem.

Wiele wskazuje jednak na to, że sprawa zostanie rozpatrzona pozytywnie. Najwyżsi rangą politycy Islamabadu i Pekinu spotykali się, poruszając tę sprawę, zarówno w 2009, jak i 2010.

W grę wchodzi zakup nieokreślonej liczby klasycznych, diesel-elektrycznych jednostek. Chińczycy dysponują obecnie dwoma, względnie nowoczesnymi modelami: Typu 039 (w kodzie NATO Song) - pierwszymi budowanymi własnymi siłami i wchodzącymi do służby od 1999 - oraz najnowszymi, Typu 041 (Yuan). Jeden okręt tego modelu został już zwodowany. Oba są okrętami podobnymi wymiarami do pakistańskich Agost. Mają długość ok. 75 m i wyporność w zanurzeniu ok. 2250 t.

Islamabad jest również zainteresowany wspólnym rozwojem i produkcją okrętów tego typu. Obie strony maja już bogate doświadczenia w tym zakresie. Największe dotyczą programu pozyskania 4 fregat typu F-22P Zulfiguar, opartej konstrukcyjnie na chińskich okrętach Typu 054. Trzy pierwsze F-22P zostały niedawno zbudowane w Szanghaju, ostatnia postanie w Karaczi. Islamabad rozpatruje możliwość budowy kolejnych, zmodernizowanych fregat (w oparciu o chińskie jednostki Typu 054A), dla zastąpienia starych, ex-brytyjskich niszczycieli Typu 21 (Tariq), które zostały zbudowane w połowie lat 1970.


Drukuj Góra