Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

64 zwitki korkociągu

Lotnictwo cywilne, 15 marca 2011

Amerykański pilot akrobatyczny, Spencer Suderman podjął próbę pobicia rekordu liczby zwitek korkociągu odwróconego. Udało mu się zrealizować 64 obroty, za mało, by zdetronizować Wayne`a Handly`ego.

Suderman lata dwupłatowcem Meteor Pitts. Na zdjęciu w czasie wchodzenia w odwrócony korkociąg na jednym z ubiegłorocznych pokazów lotniczych / Zdjęcie: spencersuderman.com

Próba miała miejsce w piątek nad El Centro Naval Air Facility w USA. Pilot rozpoczął manewr na wysokości 6 tys. m. Zakończył go na wcześniej przyjętej wysokości 500 m, zapewniającej możliwość bezpiecznego wyjścia z korkociągu. W tym czasie udało mu się wykonać 64 zwitki, lecąc w pozycji plecowej.

Do wyrównania rekordu Wayne`a Handly`ego z 1989 zabrakło mu 14 obrotów. Po zakończeniu próby Suderman nie zadeklarował powtórzenia próby.

Najbardziej prawdopodobną przyczyną niepowodzenia była zbyt mała wysokość początkowa. Pierwotnie planowano rozpoczęcie manewru na wysokości ponad 8 tys. m. Z nieznanych przyczyn pilot zdecydował się na inne rozwiązanie. Tymczasem korkociąg, ze względu na poruszanie się samolotu na pozakrytycznych kątach natarcia skrzydeł, charakteryzuje się minimalną siłą nośną i szybkim opadaniem. Gdyby Suderman wykonał próbę z zakładanej wysokości, mógłby pobić rekord Handly`ego.


Drukuj Góra