Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Samolot 60 lat w rodzinie

Lotnictwo cywilne, 30 marca 2011

Piper J-3 Cub pozostaje od 60 lat własnością tej samej rodziny - Montambo. Latają nim już prawnuki pierwszego właściciela.

Rodzina Montambo i ich Piper Cub: z tyłu od lewej Kevin Montambo i jego  ojciec, Roger Montambo, a z przodu od prawej Ryan, Andrew, Kira i Brandy  / Zdjęcie: Gayle Shomer

Ray Montambo z Stambaugh w Michigan kupił używanego Pipera J-3 Cub za 800 dolarów w 1951 od pierwszego właściciela. Jego pierwotna cena wynosiła 1995 USD. Warto przypomnieć, że Piper Aircraft pierwotnie produkował samoloty Piper J-3 Cub w Lockhaven, a potem w Ponca City. Ostatni samolot tego typu został zmontowany w czerwcu 1947.

Potem właścicielem Cuba został Roger J. Montambo z Charlotte, który ma dziś 67 lat. Obecnie lata nim przede wszystkim jego syn - 39-letni Ryan. Z Ryanem zaś latają jego dzieci, a prawnuki Raya.

Roger pamięta loty z dziadkiem, który zmarł w 1989. - Pierwszy raz poleciałem mając najwyżej 10 lat. Ojciec zamontował wówczas narty zamiast kół i startowaliśmy z zamarzniętego jeziora - wspomina. Roger zamieszkał w Milwaukee w Michigan, a potem w pobliżu St. John w Minnesota. W 1976 przeprowadził remont samolotu, kupując m.in. nowe pokrycie. Kosztowało to w sumie 2500 dolarów. Co roku rodzina Montambo lata do Oshkosh, na słynne zloty amatorów lotnictwa.

Teraz Cubem lata nie tylko Ryan, ale także jego żona - 35-letnia Brandy, oraz dzieci - 9-letni Andrew i 7-letnia Kyra. Mieszkają w Meandering Way Lane w Mooresville. Zdarzało im się latać w formacji z własnym Piperem Tri-Pacer pilotowanym przez Rogera. Zdarza się, że obok siebie leci 5 samolotów. Ryan poświęca lataniu nawet krótkie wolne chwile. Często zdarzają się kilkunastominutowe loty w przerwach w pracy. - Latanie Piperem Cub jest fascynujące. Samolot nie ma rozrusznika, klimatyzacji, a nawet radia. Żeby się porozumieć w locie trzeba po prosto głośno krzyczeć - mówi Ryan. Leci się kilkaset metrów nad ziemią z prędkością 100 km/h w otwartej kabinie, podziwiając świat dookoła.

Samolot, który od 60 lat pozostaje w jednej rodzinie to dwumiejscowy Piper J-3C-65, nr rej. N1502N, nr ser. 23032, wyprodukowany w 1947 (zdjęcie: Doug Robertson), napędzany silnikiem Continental A&C65.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.