Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Jak Niemcy korumpowali Greków

Przemysł zbrojeniowy, 31 marca 2011

Grecki minister obrony, Evangelos Venizelos wypomniał dzisiaj niemieckim przedsiębiorstwom korumpowanie urzędników w poprzednich latach. Dotyczy to m.in. spółek MAN, Ferrostaal i Siemens.

Jedyny, dokończony okręt dla Grecji, Papanikolis. Na zdjęciu pod tymczasową nazwą Kiel, po rezygnacji z jego odebrania przez Polemikó Naftikó. Dzisiaj można przypuszczać, że wieloletnie spory na temat wykonania pierwotnego zamówienia na U214 dla Grecji mogły mieć również inne podłoże, niż tylko wątpliwości, co do jakości technicznej okrętu / Zdjęcie: mgp-club.com

Dzisiejszy wywiad ministra obrony w jednej z rozgłośni radiowych, dotyczył m.in. kwestii korupcji i wpływu na nią ze strony zagranicznych podmiotów. Eangelos Venizelos stwierdził, że przez pewien okres duże, niemieckie spółki handlujące z greckimi władzami państwowymi tworzyły problem.

Powołał się przy tym na toczone obecnie dochodzenia, w tym przez komisje parlamentarne, a dotyczące finansowania na początku poprzedniej dekady socjalistycznej partii PASOK przez niemiecką grupę Siemens, w zamian za korzystne transakcje.

Drugie dochodzenie dotyczy spółki Ferrostaal, do niedawna spółki podległej MAN-owi. Była ona poddostawcą dla Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW) i należącej do niej stoczni Hellenic Shipyards S.A. (HSY), w programie budowy okrętów podwodnych Typu 214 (zobacz: Grecy zapłacą za U214).

Według ustaleń prokuratury i służb skarbowych, Ferrostaal mogła wręczyć łapówki politykom odpowiedzialnym za przetarg - w formie opłat za konsultacje - o wartości nawet 140 mln Euro. Minister Venizelos stwierdził, że cała transakcja zakupu 4 okrętów, finalizowana w latach 1996-2004, za rządów kolejnych gabinetów socjalistycznych premiera Costasa Smitisa, nosi znamiona korupcji.

Dodał, że wyjaśnienie sprawy jest łatwiejsze niż kilka lat temu. W Grecji z oczywistych względów, po zmianie rządów. W Niemczech natomiast doszło do zmiany przepisów, które obecnie każą ścigać również przypadki korumpowania urzędników w innych państwach. Dodajmy, że pozwoliło to na wszczęcie postępowań w Niemczech m.in. przeciwko Ferrostaal.

Seria skandali łapówkarskich w Grecji w ciągu ostatnich lat doprowadziła do przeglądu przez prokuraturę wszystkich transakcji importowych, zawartych w ostatniej dekadzie. W mediach panuje przy tym przekonanie, że część z umów o łącznej wartości ok. 16 mld USD miała za dużą wartość albo dotyczyła wyposażenia wojskowego, które było niepotrzebne dla sił zbrojnych Grecji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra