Wczoraj w Sewilli przedstawiciele Airbus Military i agencji OCCAR podpisali nowelizację umowy o dostawach transportowych A400M dla 7 państw NATO.
Podpisanie umowy wprowadza w życie porozumienie, osiągnięte 5 marca 2010. Przedstawiciele krajów finansujących budowę samolotu - Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Szwecja, Turcja, Belgia i Luksemburg - zdecydowały się wtedy zaakceptować opóźnienia i nie naliczać kar umownych, które musiałyby osiągnąć 1,5 mld Euro. Zgodziły się również na zwiększenie o 10% ceny jednostkowej, co oznacza wzrost budżetu przedsięwzięcia o 2 mld Euro oraz pożyczenie Airbusowi dodatkowo 1,5 mld. EADS, którego częścią jest Airbus Military, pokryje pozostałe koszty, obliczane na 4 mld Euro (zobacz: A400M - szczegóły porozumienia).
Uroczyste podpisanie porozumienie w obecności przedstawicieli 7 państw-odbiorców nie zmienia statusu programu. Prace rozwojowe były i są kontynuowane, zgodnie z zatwierdzonymi wcześniej harmonogramami. Obecnie testom poddane są 4 prototypy, 5. przechodzi serię prób zdawczych na ziemi i ma wznieść się po raz pierwszy w powietrzne jesienią. Samoloty te mają obecnie za sobą 450 lotów w wymiarze ok. 1400 h.
Louis Gallois, prezes EADS poinformował jednocześnie, że uzyskanie certyfikatów cywilnych władz lotniczych spodziewane jest jeszcze przed końcem bieżącego roku, natomiast pierwsze dostawy - dla francuskich wojsk lotniczych, największego odbiorcy A400M - mają nastąpić pod koniec 2012 lub na początku 2013.
Obecnie Airbus Military dysponuje zamówieniami na 170 samolotów z krajów europejskich oraz dodatkowo na 4 egz., które chce kupić Malezja.