Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A400M – szczegóły porozumienia

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 09 marca 2010

Hervé Morin francuski minister obrony, ujawnił wczoraj szczegóły porozumienia, które zawarły kraje, uczestniczące w programie budowy transportowca Airbus A400M.

</span>Program europejskiego transportowca uzyskał mocne podstawy finansowe. Pierwsze dostawy mają szanse zostać zrealizowane w 2013 / Zdjęcie: Airbus Military

Szczegółowe porozumienie zawarto 5 marca, jednak dopiero 3 dni później jego szczegóły ujawnił szef francuskiego resortu obrony. Stanowi ono - zgodnie ze wstępnymi ustaleniami z końca lutego (zobacz: Kompromis w sprawie A400M) - że rządy 7 państw europejskich, które w 2003 zamówiły 180 samolotów, zapłacą za nie o 2 mld Euro więcej, niż pierwotnie planowano.

To zwiększenie ceny jednostkowej o 10% (koszt całego programu 7 lat temu określono na ok. 20 mld Euro) zostało zaakceptowane, jako powszechne zjawisko przy dużych kontraktach zbrojeniowych.

Nie będą to jednak jedyne koszty. Rządy wszystkich państw zgodziły się zrezygnować z kary umownej za opóźnienie programu. Jej wartość to 1,2 mld Euro. Przekażą również EADS 1,5 mld Euro w formie pożyczki, której spłacanie ma odbywać się z ewentualnych transakcji eksportowych. Przedstawiciele producenta zakładają optymistycznie, że uda im się sprzedać w ten sposób 300 samolotów w okresie 20 lat... Wreszcie, ostateczna cena samolotów ma zależeć od czynników zewnętrznych, a więc np. cen surowców, jeżeli ulegną one istotnej zmianie.

Pozostałe koszty pokryje EADS. Wraz z do tej pory zainwestowanymi 2,4 mld Euro na prace rozwojowe, koncern dołoży do programu nieco ponad 4 mld Euro.

Jednocześnie zdecydowano o płynnym finansowaniu fazy B+R, która powinna zakończyć się w 2013-2014. Środki na ten cel będą pochodziły w funduszy producenta oraz zainteresowanych państw. Na razie jednak nie osiągnięto porozumienia w tej szczegółowej kwestii.

Producent zagwarantował sobie, że państwa członkowskie w czasie realizowania programu nie zmniejszą swoich zamówień o więcej niż łącznie 10 samolotów. Do tej pory jedynie Londyn zdecydował się na taki krok, jednak zamiast pierwotnie awizowanego zmniejszenia zamówienia nawet o 6 samolotów (z pierwotnej puli 25 maszyn), potwierdzono rezygnację z 2-3 egz.

Na podstawie ustaleń z 5 marca, natowska agencja OCCAR wraz z przedstawicielami Airbus Military, w ciągu najbliższych kilku dni opracują projekt zmian w umowie z 2003. Sfinalizowanie poprawek powinno zająć 1-2 miesiące, a podpisanie nowego, ostatecznego porozumienia oczekiwane jest na czerwiec bieżącego roku.

Korekta terminarza dostaw A400M powoduje także pośrednie konsekwencje. Wojska lotnicze uczestników programu zostały zmuszone do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, w zakresie lotnictwa transportowego. I tak, Hervé Morin przyznał np., że jego kraj - we współpracy z EADS - przedłuży okres służby swojej floty średnich Transallów do 2018, zakupi 8 samolotów CASA CN235 oraz wypożyczy ciężkie transportowce, do obsługi kontyngentów zagranicznych. Pierwszy A400M ma zostać przekazany Francji w 2013, rok później 6 kolejnych egz., a ostatni z 50 zamówionych - w 2024.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.