Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot Skycara w październiku?

Lotnictwo cywilne, 19 kwietnia 2011

Amerykańska spółka Moller International zapowiedziała oblot swojego czteromiejscowego pionowzlotu M400X Skycar na 11 października bieżącego roku.


Artystyczna wizja lotu M400X...

Według Paula Mollera, szefa spółki, pozytywnie na zaproszenie na oblot - który ma odbyć się w Vacaville - odpowiedziało już ok. 250 przedstawicieli mediów.

Moller International istnieje od czterech dekad i ma na swoim koncie opracowanie kilkunastu typów statków latających pionowego startu i lądowania (zobacz również: Latające Ferrari). Żaden jednak nie osiągnął etapu produkcji seryjnej.

M400X jest jedną z najważniejszych konstrukcji spółki. Oparta ona została na lekkim kadłubie i czterech zdalnie sterowanych wentylatorach, przy czym każdy z nich napędzany jest dwoma silnikami Wankla, zaprojektowanymi przez inną spółkę Paula Mollera, Freedom Motors. Paliwem jest alkohol etylowy.


...i potwierdzenie, że M400X już istnieje. Inne, przedstawione na zdjęciu prototypy to mniejszy M200 i Neuera, w kształcie latającego spodka. Z prawej strony stoi właściciel i założyciel spółki, Paul Moller

Według oficjalnych danych, jeden zestaw wentylatorowy Rotapower ma moc 180 KM. Przy masie pustego samolotu rzędu 1100 kg, powinno to pozwolić na osiągnięcie prędkości maksymalnej 530 km/h i przelotowej 490 km/h. Deklarowany zasięg ponad 1200 km musi jednak budzić wątpliwości. Producent twierdzi, że spalanie na 100 km będzie podobne jak dużych aut osobowych. Tyle, że dotychczasowe doświadczenia z podobnymi konstrukcjami całkowicie przeczą tym zapowiedziom - zużycie paliwa jest zdecydowanie, często nawet wielokrotnie większe.


Jedyny jak dotąd lot wcześniejszego demonstratora M400 (w odróżnieniu od niego nowy otrzymał w nazwie dodatkowe X) odbył się w 2003. Maszyna zaprezentowała jednak wyłącznie zawis na małej wysokości. Ze względów bezpieczeństwa Skycar był przymocowany liną do dźwigu / Zdjęcia i rysunek: Moller International

Ewentualny oblot Skycara jest już druga próbą tego typu. Moller International rozwijała już podobną konstrukcję, nazwaną M400, jednak w połowie ubiegłej dekady prace przerwano. By odzyskać cześć pieniędzy inwestorów, próbowano nawet sprzedać prototyp na internetowej aukcji. Nie uzyskano jednak minimalnej ceny 3,5 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.