Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koniec F136

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 26 kwietnia 2011

Pentagon oficjalnie przerwał wczoraj program rozwoju alternatywnych silników dla myśliwców F-35A - General Electric/Rolls-Royce F136. Nieco wcześniej zakończono przekazywanie pieniędzy.


F136 wywodzi się z silnika General Electric YF120, który przegrał z F119 Pratt & Whitney, w konkursie na napęd dla F-22A Raptor. GE oraz R&R przegrali również rywalizację o zdecydowanie liczniejsze zamówienia, związane z F-35... / Zdjęcie: jsf.mil

Decyzja Pentagonu znalazła wyraz dokumencie, podpisanym przez wiceministra Ashtona Cartera, odpowiedzialnego za m.in. za zakupy sprzętu wojskowego. Podstawą decyzji jest brak źródeł finansowania - amerykański parlament nie przewidział środków na dokończenie zaawansowanych w ponad 80% prac rozwojowych i przygotowań do rozpoczęcia produkcji niskoseryjnej, w budżecie resortu obrony na 2011.

Pentagon zdecydowanie krytykował pomysł alternatywnego rozwoju dwóch silników. Koszt całego przedsięwzięcia szacowano na 5 mld USD. Tymczasem konkurencyjny F135 jest już montowany na pierwszych egz. Lightningów II i spisuje się - przynajmniej według producenta, Pratt & Whitney - wystarczająco dobrze (zobacz: Tańsze silniki do F-35).

Mimo, że zwolennicy F136 wskazują na możliwości uzyskania dla USAF poważnych oszczędności w długim okresie czasu, dzięki konkurencji i obniżaniu cen, przeciwnicy argumentują, że w obecnej sytuacji finansowej państwa, przeznaczanie ponad 1 mln USD dziennie na rozwój alternatywnego rozwiązania (budżet przedsięwzięcia na 2010 zamknął się kwotą 465 mln USD) jest niedopuszczalnym marnowaniem pieniędzy podatników.

Minister Carter zlecił przerwanie prac przy F136 już 24 marca, kończąc jednocześnie przekazywanie pieniędzy. Ostateczna decyzja zależna jednak była od kształtu budżetu, który został podpisany dopiero 15 kwietnia.

Prezes Jeffrey Immelt zapowiedział walkę o istnienie F136. Poinformował, że nie rozwiąże zespołu konstruktorskiego, co oznacza dalsze finansowanie prac, przynajmniej częściowe, ze środków własnych. Poinformował również, że będzie starał przekonać parlamentarzystów o uwzględnienie programu budowy silnika w budżecie Pentagonu na 2012.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.