Grupa entuzjastów remontuje lekki samolot Scaled Composites Model 81 Catbird. Ten jedyny egz. na świecie ma na swoim koncie dwa światowe rekordy prędkości.
Płatowiec łączy w sobie cechy układu kaczki z usterzeniem tylnim w kształcie litery T. To niezwykłe rozwiązanie, szczególnie w tak lekkich samolotach
Catbird jest wyjątkowy z kilku powodów. Po pierwsze, zaprojektowała go i zbudowała legenda lotnictwa ogólnego - a obecnie również astronautyki - Burt Rutan, kiedy jeszcze Scaled Composites należała do Beechcrafta.
Po drugie, Model 81 miał szansę stać się jednym z bardziej popularnych samolotów świata - był typowany na następcę maszyn rodziny Bonanza. Tak się jednak nie stało i Catbird jest jedynym na świecie.
Niestandardowym wypada również nazwać układ siedzeń w kabinie, z dwoma tylnimi, ustawionymi przeciwnie do kierunku lotu. Zapewniło to jednak wygodę aż dla pięciu osób, przy zachowaniu opływowych kształtów kabiny
Po trzecie, dzierży kilka rekordów. W 1988 i 1993 wygrał wyścigi CAFE, których zadaniem było wyłonienie samolotu, dysponującego połączeniem trzech cech: prędkości, dużego ładunku użytecznego i oszczędności. W czasie drugiej imprezy samolot pilotowany przez Dicka Rutana osiągnął średnią prędkość 339 km/h, przy ładunku 443 kg i zużyciu paliwa rzędu 11,7 l/100 km.
Ma także na swoim koncie dwa do tej pory nie pobite rekordy prędkości. W klasie C-1b, a więc samolotów o maksymalnej masie startowej 500-1000 kg, osiągnął na dystansie 2000 km (po okręgu) średnią prędkość nieco ponad 401 km/h. W cięższej klasie C-1c (1000-1750 kg), wynik został poprawiony do 413,8 km/h. To wyjątkowe osiągnięcia, biorąc pod uwagę zastosowanie tłokowego silnika o mocy jedynie 210 KM.
Catbird w trakcie montażu, w latach 1980. / Zdjęcia: FAA
Po zakończeniu kariery, samolot został zawieszony do góry kołami pod stropem hangaru spółki w Mojave. I prawdopodobnie wisiałby tak jeszcze lata, gdyby nie grupa pracowników, którzy zaoferowali się w ubiegłym roku odrestaurować maszynę. Burt Rutan chciał jedynie, by Catbird był w stanie wystąpić w locie na targach AirVenture Oshkosh, które odbędą się pod koniec lipca.