Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Catbird powraca

Lotnictwo cywilne, 27 kwietnia 2011

Grupa entuzjastów remontuje lekki samolot Scaled Composites Model 81 Catbird. Ten jedyny egz. na świecie ma na swoim koncie dwa światowe rekordy prędkości.


Płatowiec łączy w sobie cechy układu kaczki z usterzeniem tylnim w kształcie litery T. To niezwykłe rozwiązanie, szczególnie w tak lekkich samolotach

Catbird jest wyjątkowy z kilku powodów. Po pierwsze, zaprojektowała go i zbudowała legenda lotnictwa ogólnego - a obecnie również astronautyki - Burt Rutan, kiedy jeszcze Scaled Composites należała do Beechcrafta.

Po drugie, Model 81 miał szansę stać się jednym z bardziej popularnych samolotów świata - był typowany na następcę maszyn rodziny Bonanza. Tak się jednak nie stało i Catbird jest jedynym na świecie.


Niestandardowym wypada również nazwać układ siedzeń w kabinie, z dwoma tylnimi, ustawionymi przeciwnie do kierunku lotu. Zapewniło to jednak wygodę aż dla pięciu osób, przy zachowaniu opływowych kształtów kabiny

Po trzecie, dzierży kilka rekordów. W 1988 i 1993 wygrał wyścigi CAFE, których zadaniem było wyłonienie samolotu, dysponującego połączeniem trzech cech: prędkości, dużego ładunku użytecznego i oszczędności. W czasie drugiej imprezy samolot pilotowany przez Dicka Rutana osiągnął średnią prędkość 339 km/h, przy ładunku 443 kg i zużyciu paliwa rzędu 11,7 l/100 km.

Ma także na swoim koncie dwa do tej pory nie pobite rekordy prędkości. W klasie C-1b, a więc samolotów o maksymalnej masie startowej 500-1000 kg, osiągnął na dystansie 2000 km (po okręgu) średnią prędkość nieco ponad 401 km/h. W cięższej klasie C-1c (1000-1750 kg), wynik został poprawiony do 413,8 km/h. To wyjątkowe osiągnięcia, biorąc pod uwagę zastosowanie tłokowego silnika o mocy jedynie 210 KM.


Catbird w trakcie montażu, w latach 1980. / Zdjęcia: FAA

Po zakończeniu kariery, samolot został zawieszony do góry kołami pod stropem hangaru spółki w Mojave. I prawdopodobnie wisiałby tak jeszcze lata, gdyby nie grupa pracowników, którzy zaoferowali się w ubiegłym roku odrestaurować maszynę. Burt Rutan chciał jedynie, by Catbird był w stanie wystąpić w locie na targach AirVenture Oshkosh, które odbędą się pod koniec lipca.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.