27 kwietnia w ośrodku NASA Dryden został oblatany prototyp bezpilotowca bojowego Boeing Phantom Ray. Lot trwał 17 minut.
Prototyp (demonstrator technologii) X-45C Phantom Ray został oblatany w NASA Dryden Flight Research Center w Edwards Air Force Base w Kalifornii. Oblotu dokonano po serii szybkich kołowań, które odbywały się w marcu dla zweryfikowania działania systemów pokładowych bezpilotowca i terminala sterującego.
Lot trwał 17 minut i odbywał się ze schowanym podwoziem. Phantom Ray osiągnął wysokość 2,5 tys. m. Rozwinął prędkość 330 km/h. Docelowo jego pułap ma sięgać 12 km, a prędkość być zbliżona do prędkości dźwięku.
W kolejnych tygodniach planowane są kolejne loty UAS (unmanned airborne system) Phantom Ray. Ośrodek rozwojowy Boeinga - Phantom Works zamierza w ten sposób zdobywać kolejne doświadczenia dotyczące bezpilotowców. Amerykański koncern wiąże duże nadzieje z wejściem na rynek bojowych bezpilotowców o możliwościach przewyższających współczesne myśliwce wielozadaniowe. Docelowo UAS Boeinga ma być wyposażony w komorę uzbrojenia podobnej wielkości, jak F-35.
Prototyp Phantom Ray zaprezentowano publicznie w maju 2010 (start-4513]start-4513%5DPrezentacja Phantom Ray`a, 2010-05-11). Do Dryden FRC przewieziono go z wytwórni Boeinga w St. Louis jednym ze zmodyfikowanych samolotów 747 wykorzystywanych przez NASA do transportowania wahadłowców.
Zdjęcia: Boeing