Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tajemniczy śmigłowiec US Navy SEAL

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 05 maja 2011

Akcja amerykańskich sił specjalnych, przeprowadzona 2 maja w Abbottabadzie, w celu zabicia Osamy bin Ladena, została okupiona stratą śmigłowca. Dotąd nie wiadomo, jakiego on był typu.

Śmigło   sterujące i statecznik pionowy śmigłowca utraconego podczas rajdu na  Abbottabad


Powszechnie uważa się, że jest to MH-60, poddany głębokiej modyfikacji. Jedyny zespół śmigłowca, który pozostał niemal nienaruszony to pięciołopatowy wirnik ogonowy - w klasyczny Black Hawku jest on czterołopatowy. Co więcej, statecznik pionowy ma niemal stałą cięciwę, a na jego szczycie zabudowana jest duża owiewka, mieszcząca prawdopodobnie przekładnię, zaś płytowe usterzenie poziome ma skos ujemny. Dodatkowo piasta wirnika ogonowego jest przykryta osłoną, która prawdopodobnie służy do zmniejszenia poziomu hałasu i promieniowania cieplnego, emitowanego przez przekładnię i piastę. Wiadomo, że Sikorsky wraz z US Army Aviation Applied Technology Directorate pracował nad układem tłumienia drgań wirnika, jednak nie jest jasne, czy efekty badań zostały już wdrożone, a układ zabudowany w śmigłowcach używanych w linii.

Z powodu zniszczenia końcówek łopat wirnika nie można określić ich kształtu, co pozwoliłoby stwierdzić, czy także pomaga on w zmniejszeniu poziomu hałasu. Nieregularny kształt widocznych zespołów śmigłowca sugeruje, że w jego konstrukcji wprowadzono elementy zmniejszające wielkość skutecznej powierzchni rozproszenia (SPR) fal radarowych, zastosowane wcześniej w śmigłowcu RAH-66 Comanche. Ocenia się też, że dla zredukowania SPR śmigłowiec został pokryty farbą z cząstkami srebra. Niecały miesiąc temu przedstawiciel US Army potwierdził, że bierze się obecnie pod uwagę zastosowanie w przyszłych projektach niektórych technologii użytych podczas budowy RAH-66 (Modernizacja lotnictwa US Army, 2008-01-22).

Śmigłowiec  został niemal całkowicie zniszczony przez amerykańskich  żołnierzy

Obrazy przedstawiające wrak śmigłowca nie dają jednoznacznej odpowiedzi co do jego typu. Wielkość wskazuje, że nie jest to MH-60, czy OH-58, które są mniejsze, ani też dwuwirnikowe CH-46 czy MH-47G, które nie mają śmigła ogonowego. Analitycy zachodni podejrzewają, że może to być nowa, nieznana konstrukcja. Wskazują na to dwa aspekty. Po pierwsze, w operacji zlikwidowania bin Ladena brał udział oddział US Navy SEAL Team 6, który jest elitą wojsk specjalnych i z tego powodu jako pierwszy otrzymuje nowe uzbrojenie i wyposażenie. Po drugie - śmigłowiec został całkowicie zniszczony. Praktyka ta jest stosowana w przypadku statków powietrznych wyposażonych w nowe technologie, czy urządzenia uznane za tajne.

Nie wiadomo, jaka była przyczyna utraty śmigłowca - czy został zestrzelony, czy też podczas lądowania uderzył belką ogonową w mur, okalający budynek (co sugeruje położenie wraku). Oficjalnie jako przyczynę wypadku Pentagon podaje uszkodzenie mechaniczne (Zginął Osama bin Laden, 2011-05-02).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.