Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Modernizacja lotnictwa US Army

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 22 stycznia 2008

W czasie sympozjum zorganizowanego przez stowarzyszenie lotnictwa amerykańskich wojsk lądowych przedstawiono jego aktualny stan. Liczące ponad 3,5 tys. śmigłowców jednostki są w stanie permanentnej modernizacji.

OH-58D (na pierwszym planie) i AH-64 w czasie patrolu nad Irakiem. W latach 2004-2011 lotnictwo amerykańskich wojsk lądowych wyda 14,6 mld USD na modernizację posiadanych śmigłowców. Kolejne miliardy zostaną przeznaczone na zakup nowych egzemplarzy: UH-72A, ARH-70A, UH-60M i CH-47F / Zdjęcie: US Army

Tak duża formacja z konieczności musi znajdować się w stanie niekończących się zmian wyposażenia. Tym bardziej, że lotnictwo US Army bierze aktywny udział w misjach w Iraku i Afganistanie. Obecnie realizowany jest program modernizacyjny na lata 2004-2011. Dotyczy on praktycznie wszystkich typów śmigłowców: transportowych, bojowych i rozpoznawczych.

Pośrednio jest to pokłosie rezygnacji z rozwoju rozpoznawczo-uderzeniowego RAH-66 Comanche. Program został zarzucony, a niewykorzystane fundusze zostały przekazane na zakup komercyjnych statków powietrznych, które miały być przystosowane do celów militarnych oraz na modernizację istniejącej floty śmigłowców. W ten sposób zaczęto realizować m.in. program Light Utility Helicopter (LUH), Armed Reconnaissance Helicopter (ARH), powstały także nowe wersje wykorzystywanego sprzętu - UH-60M i CH-47F.

Najnowszym nabytkiem jest lekki, wielozadaniowy UH-72A Lakota, czyli zamerykanizowana wersja Eurocoptera EC 145, produkowana przez EADS North America. Ten śmigłowiec powstał w ramach realizacji programu LUH. Obecnie producent dostarcza 2 maszyny miesięcznie. Od marca liczba ta zwiększy się do 3. US Army przejęło do tej pory 18 egz., a docelowo, do 2017 ma być ich 345 (zobacz: Pierwszy UH-72A Lakota z Columbus dostarczony).

W nowych UH-72A jedyną zmianą wobec wersji cywilnej jest zamontowanie wojskowych systemów łączności. Śmigłowce mają być jednak doposażone do wykonywania lotów ewakuacji medycznej, z zaopatrzeniem, a także jako maszyny łącznikowe dla dowódców polowych. W przyszłości będą służyć również do obserwacji pola walki.

Drugi z pogrobowców i bezpośredni następca Comanche`a - ARH-70A Arapaho (rozwinięty z Bella 407) - nie został jeszcze skierowany do produkcji seryjnej i przeżywa poważne problemy związane ze wzrostem kosztów rozwoju konstrukcji. Pierwotnie planowało się, że przemysł dostarczy 512 egz., które zastąpią AH-64A w 4 batalionach Gwardii Narodowej i OH-58D Kiowa Warrior lotnictwa US Army. Obecnie jednak mówi się już tylko o 250 egz. (zobacz: Mniej śmigłowców Bell ARH-70).

W związku z opóźnieniem programu intensywnie wykorzystywane w Iraku - i to z dużymi stratami - OH-58 są remontowane i modernizowane, by część z nich służyła przynajmniej do 2018. Zmiany polegają na ucyfrowieniu kokpitu, zamontowaniu cyfrowego systemu kontroli silnika, poduszek powietrznych i nowych siedzeń zapewniających większe bezpieczeństwo w przypadku twardego lądowania. Do tej pory przebudowano 199 egz.

UH-60M to najdroższy z obecnie realizowanych programów (zobacz: Sikorsky podpisał kontrakt wart 7,4 mld USD). US Army posiada 1668 Black Hawków, z czego 30 w wersji M. Znalazły się one w wyposażeniu 159th Combat Aviation Brigade w Fort Campbell. Po rozpoczęciu produkcji wielkoseryjnej tego modelu, oczekuje się, że w 2012 liczba UH-60 wersji L i M wzrośnie do 1931. Obecnie 300 śmigłowców tego typu działa w Iraku i Afganistanie.

Jeszcze większe - niemal całkowite - zaangażowanie w te konflikty dotyczy większych CH-47 Chinook. US Army posiada 452 śmigłowce modeli D i F, z których 407 służy w misjach ekspedycyjnych. Lotnictwo wojsk lądowych zamierza w ciągu najbliższych lat odmłodzić całkowicie tę flotę, przez zakup 113 nowych śmigłowców wersji F i zmodernizowanie do tego standardu 339 kolejnych. Zapewni to możliwość przedłużenia żywotności Chinooków do 2030, co jest o tyle istotne, że model D to modernizowane wersje modeli A, B i C, a więc śmigłowców pamiętających jeszcze czasy wojny w Wietnamie.

Ostatni z planowanych do wdrożenia programów dotyczy ponad 800 uderzeniowych AH-64D Apache Longbow. W bieżącym roku rozpocznie się ich modernizacja do wariantu block III, która zakłada zwiększenie stopnia ucyfrowienia systemów pokładowych, zamontowanie nowego systemu łączności taktycznej, modernizację układu napędowego i wymianę łopat wirnika głównego. Załogi AH-64 zyskają możliwość kierowania kilkoma bsl. Do 2011 704 śmigłowce otrzymają nowe systemy wskazywania celów i obserwacji nocnej.

Według symulacji komputerowych nowy Apache będzie 2,5 razy bardziej skuteczny i 10 razy bardziej odporny na ewentualne systemy obronne przeciwnika niż obecnie wykorzystywane modele.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.