W bazie morskiej w Kłajpedzie trwa szkolenie załóg niszczycieli min litewskiej Marynarki Wojennej (Karinės jūrų Pajegos; KJP). Zakupione w listopadzie 2008 w W. Brytanii za 55 mln funtów okręty Skalvis (M53; ex-HMS Cottesmore) i Kuršis (M54; ex-HMS Dulverton ) dotarły do nowej bazy odpowiednio 9 grudnia 2010 i 20 marca 2011.
Oficjalne przyjęcie nowych okrętów do służby planowane jest na trzeci kwartał 2011. Ich dowódcami są komandorzy por. (komandoro leitenanto) Andriaus Kaikario i Tado Jablonskio. M53 i M54 zastąpiły w służbie KJP trałowce typu Lindau (M51 Kuršis i M52 Sūduvis), otrzymane z RFN w 1999 i 2000.
Okręty należą do brytyjskiego typu Hunt z 60-metrowymi kadłubami zbudowanymi z kompozytów. Przed sprzedażą Litwie służyły w Irlandii Północnej jako okręty patrolowe. Ich pierwotne zdolności przeciwminowe zostały przywrócone przez należącą do A&P Group stocznię Falmouth, jednak głównym zleceniobiorcą kontraktu był Thales UK. Litewskie Hunty otrzymały nowy zintegrowany system walki, nowe silniki Caterpillar C32 ACERT (dostarczone przez Finning (UK)), nowy podkadłubowy sonar Thales 2193 (za instalację odpowiadał Templecombe, należący do Thales UK) oraz całkowicie nowy system zwalczania min oparty o zdalnie sterowane jednorazowe ładunki K-Ster.
Okręty są uzbrojone w umieszczone w stanowiskach na głównym pokładzie 40-mm działa Bofors Mk9. O ile M54 przyszedł do Kłajpedy już z działem, to M53 otrzymał je dopiero w swojej litewskiej bazie.
Obie jednostki wchodzą w skład Dywizjonu Walki Przeciwminowej (Priešmininių laivų divizionas) i jednocześnie będą litewskim wkładem w litewsko-łotewsko-estoński dywizjon BALTRON, a także mają być wydzielane do składu Standing NATO Mine Countermeasures Group 1 (SNMCMG1).