Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pipistrel ujawnia Taurusa G4

Lotnictwo cywilne, 08 maja 2011

Słoweńska wytwórnia Pipistrel ujawniła pierwszy na świecie 4-miejscowy samolot z napędem elektrycznym. Zbudowany w układzie dwukadłubowym Taurus G4 ma rywalizować o nagrodę NASA wartą 1,65 mln USD.

Czteromiejscowy Pipistrel Taurus G4 został zbudowany na bazie wersji dwumiejscowej. Dwa kadłuby Taurusów G2 zostały połączone 5-metrowym centropłatem z zabudowanym centralnie silnikiem. Bezszczotkowy silnik elektryczny o mocy 145 kW napędza 2-łopatowe śmigło ciągnące o średnicy 1,8 m. W centralnym pylonie umieszczone są też akumulatory.

Taurus G4 ma rywalizować o wartą 1,65 mln USD nagrodę CAFE/NASA Green Flight Challenge (GFC). Słoweńcy chcieliby przy okazji zdobyć znacznie mniej, bo tylko 60 tys. USD, wartą nagrodę EAA - Electric Flight Prize.

Według szefa konstruktorów i oblatywacza Pipistrel, Tine Tomazica, Taurus G4 jest demonstratorem technologii. - To samolot elektryczny o największej jak dotąd mocy silnika i największej pojemności akumulatorów - powiedział Tomazic. Jakie są konkretnie parametry akumulatorów nie chciał jednak ujawnić. To tajemnica przed rywalizacją o GFC, planowaną na 11-17 lipca w Santa Rosa w Kalifornii. Wiadomo jedynie, że samolot (a właściwe motoszybowiec) ma dużą doskonałość, przekraczającą 30 przy prędkości przelotowej równej 165-170 km/h.

Rozpiętość Taurusa G4 wynosi 21,36 m. Masa pustego samolotu to 1065 kg, w tym na baterie przypada aż 470 kg. Maksymalna masa startowa wynosi ok. 1500 kg, co oznacza, że masa płatna sięga 450 kg. Podwozie jest chowane, a urządzenia sterowe znajdują się w obu kabinach (w każdej pasażerowie siedzą obok siebie).

Do rywalizacji w GFC 2011 zgłoszono 13 zespołów. 7 z nich przedstawi samoloty z napędem elektrycznym, z których tylko Taurus G4 jest 4-miejscowy. Pozostałe to biodiesle lub samoloty z napędem hybrydowym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.