Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Premiera Vegi

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 18 maja 2011

W czasie niedawno zakończonych targów zbrojeniowych w Brnie, spółka SVOS przedstawiła oficjalnie prototyp samochodu patrolowego Vega, osadzonego na podwoziu ciężarówki terenowej Tatra.

Pojazd o masie własnej 15 t i bojowej 19 t skonstruowano z myślą o przewożeniu do 12 żołnierzy (standardowo 2 członków załogi i 8 żołnierzy desantu)

SVOS zajmuje się przede wszystkim opancerzaniem standardowych samochodów. Ma na swoim koncie również kilka pojazdów wojskowych, w tym lekko opancerzone wersje Unimoga U-5000, Land Rovera Defendera (w dwóch modelach) oraz Toyotę Hilux.

Vega jest największym przedsięwzięciem spółki, która dla tego celu weszła w kooperację z kilkoma innymi czeskimi przedsiębiorstwami branży motoryzacyjnej i obronnej. Do tej pory powstały już trzy prototypy, powstałe przy finansowym wsparciu czeskiego ministerstwa obrony.

Vega została wyposażona w silnik Cumminsa o mocy 413 KM i 6-stopniową, automatyczną przekładnię Allisona. Zapewniają one uzyskanie prędkości maksymalnej 110 km/h. Alternatywnie można montować rodzimy silnik Tatra T3C-928-81 o mocy 365 KM i półautomatyczną przekładnię Tatra 14TS210L.

Vega na tle samochodu dostawczego. Pojazd, podobnie jak inne minoodporne pojazdy ma spore wymiary. Długość to 7 m, szerokość 2,59 i wysokość 2,95 m / Zdjęcia: SVOS

Z Tatry wykorzystano również elementy zawieszenia z przystosowanej do rajdów wersji ciężarówki, co zapewniło doskonałe własności terenowe. Samochód może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 45° , ściany o wysokości 60 cm i przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m (bez przygotowania). Promień skrętu nadal jest jednak spory i wynosi 18 m.

Vega została przystosowana do zabudowy lekkiego zsmu, uzbrojonego w wkm kalibru 12,7 mm lub granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

Ochrona przeciwminowa odpowiada poziomowi 3. STANAG-u 4569, czyli wybuchowi ładunku-ekwiwalentu 8 kg TNT, choć przeprowadzone 2 lata temu testy kadłuba wykazały, że znosi on ładunek o masie 10 kg.

Pancerz zapewnia ochroną na poziomie 2., czyli przed ostrzałem z popularnych karabinków AK, z odległości ponad 30 m. Przy zastosowaniu dodatkowych paneli, wartość ta wzrasta do poziomu 4., czyli zapewnia ochronę przed ostrzałem z wkm kalibru 14,5 mm, z odległości powyżej 200 m.

SVOS opracowuje obecnie większą wersję Vegi, 6x6 o planowanej masie bojowej 26 t.

Czesi twierdzą, że ich wóz będzie zdecydowanie tańszy od jakiegokolwiek odpowiednika konkurencji. Twierdzą, że cena Vegi nie przekroczy 20 mln koron, czyli ok. 1,16 mln USD. Liczą przede wszystkim na zamówienia eksportowe, w tym głównie Indii.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.