Europejskie władze lotnicze EASA wydały wczoraj certyfikat, dopuszczający do lotów najnowszy model włosko-francuskiego samolotu regionalnego ATR 72-600.
ATR produkuje dwie odmiany samolotów regionalnych, mniejszy model 42, dla ok. 50 pasażerów i większy 72 dla ok. 70 osób. Oba produkowane są od drugiej połowy lat 1980. i od tej pory przeszły kilka poważnych modyfikacji. Obecnie produkowane są modele serii 500.
Kilka lat temu zainicjowano prace nad nową wersją, serią 600 (oficjalne program zainicjowano w październiku 2007). Charakteryzuje się ona zastosowaniem nowych silników, systemów awionicznych oraz przebudowanym wnętrzem.
W przypadku ATR 72-600 zastosowano silniki Pratt & Whintey Canada PW127M (wykorzystywane są one już w części serii 500, ostatnich transz dostaw), szklany kokpit z 5 wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, nowe systemy łączności, nawigacji, monitoringu, zarządzania lotem, nowy autopilot, systemy ostrzegania oraz komputer serwisowy. Oblot prototypu odbył się 1 października 2009 (zobacz: ATR na plusie).
Do tej pory ATR zebrał zamówienia na 126 takich samolotów, co w tym segmencie rynku należy uznać za istotny sukces. Dostawa pierwszego samolotu nowej wersji ma odbyć się latem bieżącego roku, a odbiorca będzie Royal Air Maroc. Linia za kupiła 4 ATR 72-600 i 2 ATR 42-600. Proces certyfikacji tego drugiego modelu jeszcze trwa (zobacz: Oblot ATR 42-600).