Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szklany kokpit TBM 850

Lotnictwo cywilne, 21 stycznia 2008

EADS Socata przedstawił nowy model swojego samolotu dyspozycyjnego TBM 850. Oprócz zmian kadłuba i kabiny, Francuzi wyposażyli samolot w awionikę Garmina G1000 z trzema dużymi wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi.

Duża konkurencja na rynku - szczególnie postaci wchodzących obecnie do produkcji bardzo lekkich samolotów odrzutowych - wymaga wyjątkowych działań. Stąd Francuzi zdecydowali się na zastosowanie największego w swojej klasie, 15-calowego wyświetlacza i najnowszego, cyfrowego autopilota / Zdjęcie: EADS Socata

TBM 850 to jednosilnikowy, szybki samolot dyspozycyjny dla 6-7 pasażerów. Powstał przez zmodernizowanie oblatanego w 1988 modelu 700. Podstawową zmianą było wykorzystanie mocniejszego silnika turbośmigłowego Pratt&Whitney Kanada PT6A66D o mocy 850 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 593 km/h i prędkość przelotową 467 km/h. W tej wersji samolot zastąpił w sprzedaży model TBM 700 w 2006.

Francuzi poszli jednak dalej. Ujawniona parę dni temu nowa wersja tego stosunkowo ekskluzywnego i drogiego samolotu (średnia cena jednostkowa standardowego TBM 850 to 2,8 mln, nowej wersji - 3,1 mln USD), ma nowoczesny, niemiecki system wentylacji, zakładający możliwość regulacji temperatury dla kabiny załogi i - odrębnie - dla pasażerów, a także nowe, bardziej ergonomiczne wnętrze, zaprojektowane przez spółkę Catherineau.

Zmniejszono również masę kadłuba o 50 kg, co pozwoliło na zwiększenie zapasu paliwa i zasięgu, z 2460 do 2610 km. Najbardziej istotną zmianą jest jednak nowa awionika, opracowana przez amerykańskiego Garmina.

Przedsiębiorstwo to wygrało konkurs na dostarczenie nowego kokpitu dla TBM 850 w 2007, w oparciu o system G1000. W nowej wersji samolotu piloci będą dysponowali dwoma 10-calowymi wyświetlaczami z podstawowymi danymi lotu oraz jednym, 15-calowym wielofunkcyjnym ekranem, umieszczonym w centralnej części kokpitu. Załoga będzie mogła dzięki niemu wykorzystywać informacje nawigacyjne, pogodowe o ruchu lotniczym i ukształtowaniu terenu, dane dotyczące działania silnika, podstawowych systemów samolotu, a także informacje koordynujące ruch wokół i na lotniskach. Obok wyświetlaczy Amerykanie dostarczą inne urządzenia, w tym całkowicie cyfrowy autopilot GMC 710.

Nowy model już na starcie odniósł poważny sukces. Francuzi zebrali zamówienia na 60 samolotów tego typu. Zostaną one dostarczone w ciągu tego roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.