6 lipca 2011 Dżakarcie podpisano porozumienie strategiczne Airbus Military z PT Dirgantara Indonesia (PTDI) - Państwową Indonezyjską Korporacją Aerokosmiczną, o współpracy przy rewitalizacji narodowego sektora lotniczo-kosmicznego Indonezji.
Porozumienie to finalizacja listu intencyjnego europejskiego giganta sygnowanego z przedstawicielami Dżakarty w lutym 2011. Otwiera ono przemysłowi Starego Kontynentu drogę na rynki lotnicze i zbrojeniowe tej części dynamicznie rozwijającego się Dalekiego Wschodu. I pomnaża dotychczasową współpracę hiszpańskiej CASA i PTDI (budowa samolotów C212 i CN235). Teraz indonezyjskie fabryki lotnicze zaangażowane mają być w wytwarzanie części i modułów konstrukcyjnych do samolotów pasażerskich Airbusa z Tuluzy i śmigłowców Eurocoptera. Pierwsza faza współpracy obejmuje 18 miesięcy, podczas których Airbus Military dokona przeglądu produktów, technologii i efektywności wytwarzania samolotów w Indonezji oraz sieci ich sprzedaży na świecie.
Pod dokumentem z 6 lipca podpisy złożyli: w imieniu strony indonezyjskiej Budi Santoso - prezes i dyrektor PT Dirgantara Indonesia oraz prezes spółki PT Perusahaan Pengelola Aset (znanym jako Persero - państwowe przedsiębiorstwo finansowo-inwestycyjne) - Boyke W. Mukijat, w imieniu Europejczyków - prezes Airbus Military CEO Domingo Urena Raso (znany z programu wprowadzania produkcji komponentów samolotów CASA na Okęciu). Uroczystość miała charakter imprezy państwowej z obecnością ministra skarbu Indonezji - Mustafy Abubakara (zdjęcie: IMQ21 - Susan Silaban).
Ten ostatni powiedział, że wprowadzenie do produkcji w jego kraju samolotów CN235 wspólnie przez spółkę CASA i państwowy przemysł lotniczy Indonezji było znaczącym impulsem sukcesu tej maszyny na światowych rynkach. A wybór Airbusa Military na obecnego partnera strategicznego jest świadomym i logicznym posunięciem wmontowującym Dżakartę do jednego z najlepiej rozwijających się globalnych projektów lotniczych.
Warto przypomnieć, że jednym z pierwszych produkowanych w Indonezji w latach 60. ubiegłego wieku metalowych samolotów była polska PZL-104 Wilga. Wówczas partnerem indonezyjskiego państwowego przemysłu lotniczego były polskie PZL i CEKOP. W Indonezji zbudowano na podstawie polskiej licencji 44 samoloty nazywane Gelatik.
Założycielem nowej indonezyjskiej zjednoczonej korporacji lotniczej PT Industri Pesawat Terbang Nuritanio był w 1976 prof. B.J. Habibe. To właśnie z Nuritanio CASA podpisała pierwsze porozumienia przemysłowe. W 1985 jej nazwę zmieniono na IPTN, zaś w sierpniu 2000 na PT Dirigantara Indonesia. Jej siedzibą jest Bandung.
Tuż przed podpisaniem umowy Airbusa Military z PTDI porozumienie o współpracy wojskowej Francji z Indonezją sygnował w Dżakarcie premier paryskiego rządu - Francois Fillon.