Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofy R44

Lotnictwo cywilne, 10 lipca 2011

W odstępie kilkunastu godzin rozbiły się dwa śmigłowce Robinson R44. We Francji zginęły 2 osoby, a w Rosji jedna. Śmigłowce R44 uziemiono na Filipinach.

Śmigłowiec R44 wystartował z prywatnego lądowiska w Willebroek w Belgii wczoraj rano. Leciał do Hiszpanii. Rozbił się ok. 10:15 na północy Francji, na polu koło Luzoir, małej wioski w regionie Aisne.

W katastrofie zginął 52-letni pilot - agent obrotu nieruchomościami, Belg z Chappelle-au-Bois (Kappelle-op-den-Bos), i 37-letni pasażer - Włoch mieszkający w Belgii.

Rozbity śmigłowiec to Robinson R44 (zdjęcie: Courier Piccard). Nie wiadomo co było przyczyną katastrofy - prawdopodobnie problemy techniczne. Warunki atmosferyczne w czasie lotu były bardzo niekorzystne - było mgliście i deszczowo.

Dziś rano rozbił się i utonął w Jenisieju Robinson R44, który wystartował ok. 5:15 czasu lokalnego (01:15 czasu moskiewskiego) ze znanego ośrodka wypoczynkowego na wyspie Konnyj w Kraju Krasnojarskim. Śmigłowiec po starcie przeleciał niecały kilometr. Jego szczątki znaleziono z powietrza o 7:55 w trudno dostępnym miejscu rzeki, w rejonie wioski Kononowo. Wrak leży na głębokości 5-10 m. W akcji poszukiwawczo-ratowniczej bierze udział śmigłowiec należący do kompanii AeroGeo Mi-8 z lotniska Czeriemszanka.

Losy pilota - Aleksieja Dutowa, nie są oficjalnie znane, ale ratownicy uważają, że zginął on w katastrofie. Ofiara to właściciel śmigłowca - biznesman z Krasnojarska. Ciała poszukują płetwonurkowie (na zdjęciu).

Według rosyjskich mediów, to już 15 wypadek śmigłowca Robinson R44 w Rosji. Większość z poprzednich była wynikiem błędów pilotów.

Tymczasem na Filipinach zakazano lotów 2 z 3 śmigłowców R44 kupionych w 2009 przez Policję. W czasie przeglądów wykryto w nich poważne awarie, m.in. instalacji elektrycznych.

Philippine National Police kupiła 2 śmigłowce Robinson R44 Raven I (na zdjęciu) i jeden Raven II od Manila Aerospace Trading (MAPTRA) w 2009 za 104,985 mln peso filipińskich. Okazało się, że kupione jako nowe Raveny I były wcześniej używane, miały po 5 lat i wylatały po ponad 500 godzin. Przedstawiciele MAPTRA twierdzą, że odpowiedzialność za to ponosi lokalny przedstawiciel Robinsona - Lionair Inc.

Według nieoficjalnych danych, używane R44 należały wcześniej do rodziny byłej prezydent Glorii Macapagal-Arroyo. Kupiono je na potrzeby kampanii wyborczej w 2004. Ich obecna rynkowa wartość wynosi zaledwie 4 mln peso (100 tys. USD), podczas gdy nowy R44 kosztuje 17 mln peso (350 tys. USD). Cena zakupu dokonanego przez PNP została więc wielokrotnie zawyżona.

R44 Raven II pozostaje sprawny i wykonuje patrole na rzecz Policji. Władze domagają się wymiany używanych, niesprawnych śmigłowców na nowe, w podobnej wersji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.