Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Loty rejsowe na biopaliwie

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 15 lipca 2011

Lufthansa rozpoczęła dziś stosowanie biopaliwa podczas regularnych lotów rejsowych. Przez 6 miesięcy linie eksploatować będą Airbusa A321, którego jeden z silników będzie zasilany mieszanką paliwa tradycyjnego i biosyntetycznego.

Tankowanie biopaliwa do zbiorników Airbusa A321 (D-AIDG) / Zdjęcie: Lufthansa

Należący do Lufthansy samolot Airbus A321, noszący znaki rejestracyjne D-AIDG, cztery razy dziennie będzie obsługiwać trasę Hamburg - Frankfurt - Hamburg. Jeden z silników samolotu - International Aero Engines V2500 - zasilany będzie mieszanką tradycyjnego paliwa i paliwa biosyntetycznego w proporcji 50/50. Biopaliwo do silników odrzutowych zostało zatwierdzone przez Amerykańskie Towarzystwo Prób i Materiałów (American Society for Testing and Materials, ASTM).

Ponieważ biopaliwo ma podobne właściwości jak paliwo tradycyjne, może być stosowane we wszystkich rodzajach samolotów bez konieczności modyfikacji instalacji samolotu lub samego silnika. Pierwszy lot, LH 013, w ramach 6-miesięcznego okresu prób został wykonany dzisiaj o 11:15 z Hamburga do Frankfurtu. Zastosowanie biopaliwa pozwoli ograniczyć poziom emisji CO2 o ok. 1500 ton w ciągu 6 miesięcy.

Bart Buyse, dyrektor generalny Lufthansy w Polsce, powiedział: Lufthansa to pierwsza linia lotnicza na świecie, która użyje biopaliwa w codziennych lotach rejsowych. Tym samym kontynuujemy naszą sprawdzoną i skuteczną strategię proekologiczną. Ponieważ transport lotniczy jest jedynym sposobem podróżowania, który w dającej się przewidzieć przyszłości będzie nadal zależny od paliw płynnych, branża lotnicza oraz środowiska badawcze muszą opracowywać i testować alternatywne rozwiązania. Zasoby surowców naturalnych są ograniczone - ostrzega Buyse, dodając, że konieczne jest także obniżenie poziomu emisji CO2. Według niego, głównym celem długofalowych prób operacyjnych jest zbadanie wpływu biopaliw na obsługę techniczną samolotów i żywotność silników lotniczych.

Biosyntetyczne paliwo stosowane przez Lufthansę jest wynikiem przetwarzania czystej biomasy (biomasa przetwarzana w ciecz - BtL) i zawiera rośliny jatrofę i lnicznik oraz tłuszcze zwierzęce. Dostawcy muszą dowieść ekologiczności stosowanych procesów oraz spełnić kryteria przyjęte przez Parlament Europejski i Radę w Dyrektywie o Energii Odnawialnej. Lufthansa gwarantuje, że produkcja biopaliwa nie stanowi bezpośredniej konkurencji dla produkcji żywności i nie przyczynia się do zniszczenia lasów deszczowych - podkreślił Buyse. Paliwo stosowane przez Lufthansę produkowane jest przez fiński koncern naftowy Neste Oil, który ma bogate doświadczenie w produkcji biopaliw i od wielu lat z powodzeniem współpracuje z niemieckim przewoźnikiem.

Niemieckie towarzystwo ocenia całkowity koszt realizacji prób biopaliwa na ok. 6,6 mln euro. Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii przyznało 2,5 mln euro na realizację tego projektu, będącego częścią szerszego programu znanego pod nazwą FAIR (Future Aircraft Research). Jego celem jest zbadanie kompatybilności biopaliw, a także nowych koncepcji napędów lotniczych i innych rodzaje paliw, takich jak ciekły gaz ziemny (LNG).

Zastosowanie paliw biosyntetycznych jest jednym z elementów strategii ochrony klimatu realizowanej przez Lufthansę i zmierzającej do obniżenia poziomu emisji CO2 przez transport lotniczy. Wdrożenie nowych technologii pozwoliło Lufthansie na poprawę zmniejszenia zużycia paliwa o ponad 30%. w stosunku do wyników z 1991. Obecnie flota Lufthansy zużywa średnio 4,2 litra na 100 pasażerokilometrów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.