Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

BBJ ma 15 lat

Lotnictwo cywilne, 18 lipca 2011

15 lat temu powstało Boeing Business Jets (BBJ) - joint venture zajmujące się dużymi samolotami dyspozycyjnymi. Przy tej okazji dostarczono trzeci, z 4 zamówionych, BBJ dla Deer Jet z Pekinu.

Największy i najszybszy w świecie biznes jet - Boeing 747-8 Intercontinental VIP / Rysunek: Boeing

Działalność BBJ, będącego joint venture Boeinga i General Electric, rozpoczęła się w lipcu 1996 od przystosowanego do celów korporacyjnych oraz przewozu VIP-ów modelu BBJ, czyli płatowca 737-700 z niektórymi elementami 737-800. Następnie do oferty wprowadzono BBJ2 (opartego na 737-800) i BBJ3 (na bazie 737-900ER). Dostępny jest także BBJ C, czyli 737-700C, przystosowany do przewozu osób lub ładunku, po odpowiedniej zmianie konfiguracji wnętrza. Dotychczas producent może pochwalić się zdobyciem zamówień na 154 BBJ i 9 737 w wersji VIP.

W związku z zapotrzebowaniem na coraz większe samoloty dyspozycyjne, BBJ wprowadziło na rynek specjalne wersje Dreamlinera. 787-8 VIP ma kabinę o powierzchni aż 223,3 m2, a zasięg - 17760 km. Podobnie wyposażony 787-9 ma mieć powierzchnię użytkową wynoszącą 256,6 m2 i dysponować zasięgiem 18425 km. Obydwa samoloty mogą pomieścić maksymalnie 75 pasażerów. Na razie zamówiono 12 egz. tego typu.

Dla posiadaczy zasobnego portfela dostępny jest też 777 VIP, czyli specjalna wersja 777-200LR, mogąca przebyć w powietrzu 18 705 km. Boeing znalazł dotychczas chętnych na 5 takich samolotów.

Prawdziwym gigantem wśród BBJ jest B747-8 Intercontinental VIP. W kabinie o powierzchni 444,6 m2 może on przewieźć do 100 osób na odległość 17 150 km. Będzie to także najszybszy w świecie biznes jet, rozwijający prędkość przelotową Ma0,86. Chęć zakupu największego na kuli ziemskiej samolotu biznesowego wyraziło 9 klientów. Oprócz tego przedsiębiorstwo z Seattle dostarczyło też 3 B747-400 w wersji VIP.

Koncepcja wyposażenia kabiny Boeinga 787 dla VIP-ów / Rysunek: Boeing

Wszystkie samoloty BBJ są dostarczane jako tzw. green - bez wyposażenia kabiny. Dalszymi pracami zajmują się specjalne centra wykańczające wnętrza samolotów biznes zgodnie z najbardziej wyszukanymi gustami ich właścicieli. W przypadku modeli 787 i 747 projektanci mają naprawdę wiele miejsca do popisu - olbrzymia przestrzeń pozwala na zainstalowanie w samolocie pomieszczeń biurowych, sal konferencyjnych, jadalni, pokoi wypoczynkowych, jadalni, sypialni, łazienek i garderoby.

Najnowszym wyprodukowanym samolotem Boeinga dla VIP jest BBJ - trzeci z czterech zamówionych przez chińskie towarzystwo Deer Jet. Podczas uroczystości jego odbioru Zhang Zhi, prezes Deer Jet Airlines, stwierdził, że zwiększa flotę o jeszcze jeden odrzutowiec biznesowy BBJ, ponieważ model ten świetnie się sprawdził. Jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągów i komfortu, jaki oferuje BBJ. Cieszymy się z dostawy kolejnego samolotu - powiedział Zhi.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.