Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy MASE dla PKW-A (wreszcie) rozpoczęte

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 26 lipca 2011

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych rozpoczął bardzo opóźnione w stosunku do planu próby w locie systemu obrony i ochrony własnej Terma Modular Survivability Equipment (MASE) dla śmigłowców Mi-17-1V i Mi-24W.

MASE (Modular Survivability Equipment) na pierwszym Mi-24W przygotowanym w WZL-1 podczas pierwszego lotu 19 lipca 2011,...

Jako pierwszy do prób w locie trafił śmigłowiec Mi-24W, który wzbił się w powietrze 19 lipca 2011. W bieżącym tygodniu dołączyć ma do niego prototypowy Mi-17-1V. Zgodnie z aktualnym planem, próby w ITWL powinny zakończyć się do 31 sierpnia 2011.

Przygotowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 (WZL-1) w Łodzi do przenoszenia Modular Survivability Equipment (MASE) śmigłowce (po jednym każdego typu) oczekiwały na testy od końca 2010 (w międzyczasie pierwotnie dostosowany Mi-24W został wysłany do Afganistanu, a do prób przygotowano kolejny egzemplarz). W międzyczasie rozwiązywano problemy formalne oraz realizowano badania laboratoryjne.

...oraz na Mi-17-1V, które otrzymają dodatkowe kratownice dla podwieszenia systemu (polskie śmigłowce tego typu używane w Afganistanie nie są dostosowane do przenoszenia uzbrojenia na węzłach zewnętrznych)

Postępowanie było związane z realizacją pilnej potrzeby operacyjnej polegającej na zwiększeniu bezpieczeństwa polskich sił w Afganistanie. Wedle pierwotnych założeń, zasobniki powinny być dostarczone do końca września 2011. Termin ten zostanie najprawdopodobniej nieznacznie przesunięty ze względu na konieczność wcześniejszego zatwierdzenia wyników testów. Według informacji uzyskanych przez RAPORT-wto, same zasobniki zostały dawno wyprodukowane i oczekują w magazynach Terma na dostawę do Polski. Testy nowego rozwiązania miały wedle założeń sprzed roku zakończyć się do 20 listopada 2010 (oryginalny pożądany - zapis w dokumentach przetargowych - termin rozpoczęcia testów upłynął 20 czerwca 2010).

Zgodnie z oczekiwaniami MON, pierwszy seryjny Mi-17-1V dostosowany do MASE miał być gotów do 5 grudnia 2010, kolejny do końca września 2011, a następne 4 do końca września 2012. Pierwszy seryjny Mi-24W z nowym systemem miał być gotowy z końcem czerwca 2011, kolejnych 6 do końca września tegoż roku, a 7 - w trzech partiach - w 2012, z czego trzy ostatnie do 5 grudnia 2012.

MASE stworzone były oryginalnie dla holenderskich Apache (AMASE) i adaptowane m.in. dla używanych w Iraku duńskich Fenneców oraz opracowanej pierwotnie dla Holendrów aplikacji CHASE dla śmigłowców CH-47E Chinook. Systemy AMASE były w 2010 używane na holenderskich AH-64D w Afganistanie / Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz

28 czerwca 2010 ówczesny Departament Zaopatrywania SZ MON zawarł wartą 99,8 mln zł umowę ze spółką Terma A/S (reprezentowaną w Polsce przez Ibcol) na dostawę do 2012 (w ramach pilnej potrzeby operacyjnej...) systemów obrony i ochrony własnej MASE dla śmigłowców Mi-17-1V i Mi-24W oraz dostosowanie 7 śmigłowców Mi-17-1V (tzw. bumarowskich, pierwotnie przeznaczonych dla Iraku, używanych intensywnie w Afganistanie przez polską Samodzielną Grupę Powietrzno-Szturmową PKW-A; MASE nie są przeznaczone dla pozostałych Mi-17-1V ani Mi-17T/U) i 15 śmigłowców Mi-24W do wersji umożliwiającej stosowanie systemu obrony i ochrony własnej.

Kontrakt obejmuje:
- dostawę 12 kompletów zasobników MASE;
- dostawę 7 kompletów urządzeń i elementów instalacji systemu obrony i ochrony własnej montowanych na pokładzie śmigłowców Mi-17-1V;
- dostawy 15 kompletów urządzeń i elementów instalacji systemu obrony i ochrony własnej montowanych na pokładzie śmigłowców Mi-24W;
- dostosowania 7 śmigłowców Mi-17-1V do wersji umożliwiającej stosowanie systemu obrony i ochrony własnej;
- dostosowania 15 śmigłowców Mi-24W do wersji umożliwiającej stosowanie systemu obrony i ochrony własnej;
- dostawę 12 zestawów części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych;
- dostawę zestawów urządzeń diagnostycznych i obsługowych;
- przeprowadzenie badań typu i testów systemu;
- przeszkolenie personelu;
- przekazanie dokumentacji techniczno-eksploatacyjnej oraz dokumentacji konstrukcyjno-montażowej.

Zwycięzca przetargu zobowiązany został także do dostarczenia flar i dipoli, niezbędnych do przeprowadzenia przez ITWL testów instalacji prototypowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.