Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Czy ktoś kupi JAT?

Lotnictwo cywilne, 01 sierpnia 2011

Ministerstwo infrastruktury Serbii rozpoczęło dzisiaj przetarg na zakup udziałów narodowego przewoźnika JAT Airways, dla powstania nowej spółki join-venture. Dotychczasowe próby prywatyzacji nie powiodły się.

Boeing 737-300, jeden z 10 wykorzystywanych przez JAT. Dopełnieniem tej floty są 4 regionalne ATR 72-202 / Zdjęcie: Wo st 01

JAT Airways to następca założonej w 1927 Aeroput, która po II wojnie światowej zmieniła nazwę na Yugoslav Airlines i JAT Yugoslav Airlines. Jest więc jedną z najstarszych linii lotniczych w Europie.

Niestety, kondycja tego przewoźnika pogorszyła się dramatycznie po wybuchu wojny domowej i rozpadzie Jugosławii. Sytuację pogłębiły wieloletnie sankcje gospodarcze. Po ich zlikwidowaniu, na miejscowym rynku zaczęło działać kilku przewoźników niskokosztowych, co dodatkowo zmniejszyło obroty JAT.

Linia zanotowała w 2009 straty w wysokości 23,5 mln Euro, co zwiększyło zadłużenie do 146 mln Euro. Dane z ubiegłego roku nie zostały jeszcze opublikowane, jednak przedstawiciele przewoźnika twierdzą, że nie udało im się osiągnąć zysku.

Władze Serbii już dwukrotnie próbowały sprzedać linię, jednak nikt nie chciał jej kupić. Obecna próba polega na stworzeniu spółki joint-venture, w której udziałem państwa będą samoloty i nieruchomości linii. Inwestor miałby pokryć długi przedsiębiorstwa.

Wymogiem wzięcia udziału w przetargu jest bycie linią lotniczą, która przewiozła w ubiegłym roku nie mniej niż 1,5 mln pasażerów i zanotowała obrót nie mniejszy niż 200 mln Euro. Zgłaszanie chętnych będzie trwało do 30 września.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.