Południowoafrykańska Denel Land Systems zakończyła testy wieży z haubicą kalibru 105 mm, osadzonej na podwoziu transportera Stryker LAV III, osiągając bardzo dobre wyniki.
Nowa samobieżna haubica to efekt prowadzonego od 2003 wspólnego projektu Denela, amerykańskiej General Dynamic Systems i Rheinmetall Denel Munitions z RPA. Celem było uzyskanie mobilnego i lekkiego systemu artyleryjskiego, który mógłby wspierać działania oddziałów zmechanizowanych, wyposażonych w transportery Stryker.
Przedsiębiorstwa z RPA wykorzystały przy tym swoją doskonałą, długolufową haubicę LEO kalibru 105 mm, tworząc dodatkowo cały zestaw wieżowy T7 o masie 3,7 t. Z kolei Rheinmetall dostarczył amunicję, w tym wyjątkowo skuteczne pociski odłamkowe.
Uzyskano dzięki temu zestaw o masie nieco ponad 18 t (co umożliwia transportowanie na pokładach samolotów rodziny Hercules), zasięgu ponad 23 km i ponad 30 km, przy strzelaniu pociskami z gazogeneratorami, oraz dużej sile ognia.
W 2006, po pierwszych udanych testach i prezentacjach w USA, realizację programu jednak wstrzymano, ze względu na brak zainteresowania potencjalnego użytkownika.
Ostatnie informacje świadczą jednak o tym, że program został wznowiony siłami zainteresowanych przedsiębiorstw. Prototyp zmodernizowano i poddano nowym testom na poligonie doświadczalnym Alkantpan w RPA.
Według oświadczenia Denel Land Systems, osiągnięto wyjątkową precyzję ognia - średni rozrzut wzdłuż osi strzelania wynosi nieco mniej niż 0,3% dystansu. Ogień pośredni może być prowadzony na odległości od 6 do 30 km. Przy maksymalnym zasięgu rozrzut wynosił jedynie 98 m i połowa testowych pocisków trafiała w obszar wielkości boiska piłkarskiego.
Wznowienie programu wiąże się z potencjalną możliwością pozyskania nowego odbiorcy. Denel wskazał, że wieża T7 może zostać zintegrowana z innymi podwoziami, w tym transportera Patria AMV, które zostały zamówione przez wojska lądowe RPA.