Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofa An-12

Lotnictwo cywilne, 09 sierpnia 2011

50 km od Omsukczanu w Obwodzie Magadańskim rozbił się samolot transportowy An-12. Zginęło 11 osób znajdujących się na jego pokładzie.

Samolot transportowy An-12 leciał z Komsomolska nad Amurem do Kiperwiejm na Czukotce z międzylądowaniem technicznym w Magadanie dla uzupełnienia paliwa. Na jego pokładzie znajdowało się 9 członków załogi i 2 pasażerów - konwojentów komercyjnego ładunku ważącego 17,5 ton. Po starcie o 7:37 czasu moskiewskiego z Magadanu, kilkaset kilometrów od lotniska docelowego, z powodu wycieku paliwa zapalił się jeden z silników. Załoga postanowiła zawrócić na lepiej wyposażone lotnisko w Magadanie, po drodze zużywając zbędne paliwo, ale zamiar się nie udał. Samolot rozbił się próbując lądować na lotnisku pod Omsukczanem, ok. 300 km od Magadanu, grzebiąc wszystkich znajdujących się na pokładzie.

W akcji poszukiwawczo-ratowniczej brał udział samolot An-26 i śmigłowiec Mi-8. Obie maszyny zawróciły jednak na lotnisko w Omsukczanie z powodu trudnych warunków atmosferycznych, w tym bardzo silnej mgły w rejonie katastrofy. Akcje kontynuowała grupa 15 ratowników w samochodach. Dotarcie do wraku jest bardzo utrudnione z powodu braku utwardzonych dróg w tym rejonie i mgły, która ogranicza widoczność praktycznie do zera. Ratownikom pomagają ochotnicy - w sumie jest ich ponad stu. Wspiera ich specjalnie wyposażona amfibia Be-200 i mały transportowiec An-28.

Pilotem-dowódcą rozbitego samolotu był 55-letni Aleksandr Fiłatow, a drugim pilotem Roman Szadrin, zaś nawigatorem Wiaczesław Firsow.

Rozbity samolot to transportowy An-12A nr rej. RA-11125, nr ser. 3341006 (zdjęcie: Siergiej Makarow), napędzany 4 silnikami AI-20M o mocy po 4250 KM, wyprodukowany w 1963. Samolot był własnością wytwórni KnAAPO z Komsomolska nad Amurem, a dzierżawiła go Awiakompania Awis-Amur z Chabarowska. Podczas ostatniej kontroli inspektorzy Gosawianadzora nakazali władzom przedsiębiorstwa usunięcie wielu nieprawidłowości. Było wśród nich używanie na pokładzie samolotu niewłaściwie przymocowanych foteli i brak certyfikatu na tankowane paliwo.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.