Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

U-2 do 2014

Lotnictwo wojskowe, 11 sierpnia 2011

Przedstawiciele USAF potwierdzili, że samoloty rozpoznawcze U-2 powinny zakończyć służbę w 2014. Zostaną zastąpione przez bezzałogowe RQ-4 Global Hawk.

Obecnie wykorzystywane U-2 mają zdecydowanie większe możliwości niż pierwsze modele z lat 1950. Dotyczy to zarówno zasięgu, prędkości, ale przede wszystkim wyposażenia rozpoznawczego...

Wyjątkowe możliwości U-2 zapewniły tym samolotom ponad półwieczną karierę. Oblot prototypu odbył się w 1955, a w dwa lata później zrealizowano pierwszą misję operacyjną.

Ze względu na upływ czasu zakładano, że samoloty tego typu zostaną wycofane w latach 2007-2012. Proces rozwoju ich następców, bezzałogowych RQ-4 Global Hawk zanotował jednak opóźnienie. Co więcej, konflikty w Iraku i Afganistanie, stworzyły zapotrzebowanie na zwiększony dopływ danych z rozpoznania powietrznego. Czynniki te doprowadziły do przedłużenia okresu wykorzystywania U-2. Według projektu przyszłorocznego budżetu Pentagonu, USAF otrzyma 91 mln USD na zapewnienie sprawności 32 samolotów, aż do 2015.

Pierwsze informacje na ten temat pojawiły się w marcu bieżącego roku. Wczoraj płk Rick Thomas, szef programu Global Hawk wojsk lotniczych sprecyzował jednak, że we wstępnym projekcie budżetu na 2015 nie przewidziano już wykorzystywania U-2. Oznacza to, że powinny one zakończyć służbę przed październikiem 2014, kiedy kończy się rok budżetowy.

...mimo tego zostaną zastąpione przez RQ-4, które - na obecnym etapie swojego rozwoju - wcale nie są bardziej skuteczne. Upływ czasu jest jednak nieubłagany / Zdjęcia: USAF

Obecnie Global Hawki są w stanie przejąć większość zadań U-2, na co pozwalają podobne lub nawet bardziej nowoczesne urządzenia pokładowe.

Według płk Thomasa, jedynym jeszcze nie zintegrowanym z RQ-4 systemem ze starego samolotu jest Optical Bar Camera (OBC), konstrukcja rodem z lat 60., dostarczająca zdjęcia na klasycznych kliszach. Okazuje się jednak, że OBC jest wyjątkowym rozwiązaniem. Zamiast normalnej migawki i przesłony, wystawia ona długą wstęgę kliszy na stałe działanie światła. Klisza jest przesuwana wzdłuż swojej osi i dodatkowo odchylana na boki. Pozwala to na uzyskanie wyjątkowo precyzyjnych zdjęć pod kątem aż 140º. Po ich cyfrowym zapisaniu, po powrocie na lotnisko, uzyskane dane mogą być w dowolny sposób przekazywane różnym szczeblom dowodzenia.

Integracja OBC nie jest jednak jedynym problemem, jakiego obawiają się przedstawiciele USAF. Możliwym jest wystąpienie próby wydłużenia okresu użytkowania U-2 przez parlamentarzystów. Powodem są wątpliwości, dotyczące sprawności części modeli RQ-4 (zobacz: Problemy z Global Hawkiem), a także kosztów ich użytkowania. Okazuje się, że całkowity koszt 1h lotu U-2 wynosi obecnie 31 tys. USD, gdy dla Global Hawka wartość ta wynosi 35 tys. USD. Spowodowane jest to przede wszystkim koniecznością częstego serwisowania i naprawiania tych samolotów. Przedstawiciele wojsk lotniczych zapewniają jednak, że koszty te zmniejszą się w przyszłości, wraz z dopracowywaniem i poprawą jakości poszczególnych podzespołów RQ-4.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.