Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wątpliwości wokół KF-X

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 stycznia 2008

Według Koreańskiego Instytutu Rozwoju (KDI) program budowy własnego myśliwca KF-X, okaże się nieopłacalny. Całkowite koszty szacuje się na 10 mld, a wpływy – jedynie 3 mld USD.

Istniejąca koncepcja KF-X nawiązuje do F-35 Lightning II. Koreańczycy zakładają, że samolot będzie miał nieco większą powierzchnię odbicia radarowego niż amerykański odpowiednik, jednak mniejszą niż Rafale lub Eurofighter. Przyszłość programu jest jednak wątpliwa

Wolę budowy własnego, nowoczesnego myśliwca zaprezentował w 2001 Kim Dae-Jung, ówczesny prezydent Korei Południowej. Prace koncepcyjne prowadzone są przez Korea Aerospace Industries, Ltd. (KAI) i Agencję Rozwoju Obronnego (ADD), w oparciu o doświadczenia z programu T-50 i rozwój rodzimych systemów uzbrojenia lotniczego.

Koreańskie wojska lotnicze (ROKAF) sprecyzowały, że potrzebują 120 dwusilnikowych, jednomiejscowych samolotów wykonanych w technologii stealth, z uzbrojeniem przenoszonym w komorze bombowej. Mają one rozpocząć służbę po 2020 i zastąpić coraz bardziej starzejące się F-4 i F-5. W listopadzie ADD ogłosiła, że samolot powinien powstać z kooperacji z zagranicznymi koncernami lotniczymi, zdolnymi ponieść 30% kosztów programu rozwoju konstrukcji, przekazać kluczowe technologie i pomóc w zdobyciu zagranicznych rynków zbytu. Wstępne zainteresowanie ofertą wyraziły Lockheed Martin, Boeing, General Electric, szwedzki Saab i francuski Safran. Jednak według szacunków KDI program rozwoju rodzimego myśliwca może okazać się całkowicie nieopłacalny. Jego koszt wyniesie ok. 10 mld USD (według wcześniejszych oświadczeń przedstawicieli przemysłu: 5-6 mld), natomiast wpływy – przy jedynym dotąd w miarę pewnym zamówieniu rodzimych wojsk lotniczych – ok. 3 mld USD.

Co więcej, plany ROKAF zakładają pozyskanie po 2015 zagranicznych samolotów, wykonanych w technologii stealth. Będzie to trzeci etap modernizacji floty myśliwców (pierwszy i drugi to zakup łącznie 60 F-15K). W tym okresie będą dostępne jedynie dwa typy takich samolotów, amerykańskie F-22 i F-35, przy czym ten pierwszy nie jest przewidziany do transakcji eksportowych. W związku z tym przedstawiciele KDI uważają za niecelowe pozyskiwanie F-35, a nieco później podobnego KF-X. Zastrzegają jednak, że rząd może liczyć na transakcje eksportowe, względnie korzyści płynące z opracowania lub pozyskania nowych technologii.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.