Według Koreańskiego Instytutu Rozwoju (KDI) program budowy własnego myśliwca KF-X, okaże się nieopłacalny. Całkowite koszty szacuje się na 10 mld, a wpływy – jedynie 3 mld USD.
Wolę budowy własnego, nowoczesnego myśliwca zaprezentował w 2001 Kim Dae-Jung, ówczesny prezydent Korei Południowej. Prace koncepcyjne prowadzone są przez Korea Aerospace Industries, Ltd. (KAI) i Agencję Rozwoju Obronnego (ADD), w oparciu o doświadczenia z programu T-50 i rozwój rodzimych systemów uzbrojenia lotniczego.
Koreańskie wojska lotnicze (ROKAF) sprecyzowały, że potrzebują 120 dwusilnikowych, jednomiejscowych samolotów wykonanych w technologii stealth, z uzbrojeniem przenoszonym w komorze bombowej. Mają one rozpocząć służbę po 2020 i zastąpić coraz bardziej starzejące się F-4 i F-5. W listopadzie ADD ogłosiła, że samolot powinien powstać z kooperacji z zagranicznymi koncernami lotniczymi, zdolnymi ponieść 30% kosztów programu rozwoju konstrukcji, przekazać kluczowe technologie i pomóc w zdobyciu zagranicznych rynków zbytu. Wstępne zainteresowanie ofertą wyraziły Lockheed Martin, Boeing, General Electric, szwedzki Saab i francuski Safran. Jednak według szacunków KDI program rozwoju rodzimego myśliwca może okazać się całkowicie nieopłacalny. Jego koszt wyniesie ok. 10 mld USD (według wcześniejszych oświadczeń przedstawicieli przemysłu: 5-6 mld), natomiast wpływy – przy jedynym dotąd w miarę pewnym zamówieniu rodzimych wojsk lotniczych – ok. 3 mld USD.
Co więcej, plany ROKAF zakładają pozyskanie po 2015 zagranicznych samolotów, wykonanych w technologii stealth. Będzie to trzeci etap modernizacji floty myśliwców (pierwszy i drugi to zakup łącznie 60 F-15K). W tym okresie będą dostępne jedynie dwa typy takich samolotów, amerykańskie F-22 i F-35, przy czym ten pierwszy nie jest przewidziany do transakcji eksportowych. W związku z tym przedstawiciele KDI uważają za niecelowe pozyskiwanie F-35, a nieco później podobnego KF-X. Zastrzegają jednak, że rząd może liczyć na transakcje eksportowe, względnie korzyści płynące z opracowania lub pozyskania nowych technologii.