Trwają testy prototypów haubic samobieżnych M109 Paladin Integrated Management (PIM). Prace rozwojowe powinny zakończyć się skierowaniem działa do produkcji niskoseryjnej w 2013.
Zlecenie na opracowanie nowej wersji M109 - działa produkowanego od pół wieku - otrzymały amerykańskie zakłady BAE Systems w 2009. Rok później odbyła się prezentacja nowego pojazdu (Nowy Paladin, 2010-01-21).
PIM wykorzystuje działo, wieżę i kadłub haubicy M109A6 Paladin, które w liczbie ok. 950 egz. wykorzystywane są przez jednostki amerykańskiej artylerii. Przestarzałe, wywodzące się jeszcze z lat 1950. zawieszenie, zastąpiono komponentami ze znacznie młodszego i nowocześniejszego bwp Bradley. Pozwoliło to na zwiększenie nośności do 40 t (z 27,5 t), co pozwoli na modernizacje, w tym instalowanie dodatkowych paneli opancerzenia.
Bazując na doświadczeniach skasowanych programów Crusader i NLOS-C, jak również rozwiązaniach, zastosowanych w innych prototypach pojazdów programu Future Combat Systems, Paladin PIM otrzymał najnowsze elementy wyposażenia elektronicznego, nowy, zdecydowanie bardziej wydajny generator prądu, zintegrowane, elektryczne siłowniki lufy i cyfrowy system kierowania ogniem. System elektryczny otrzymał nowy system zarządzania, stanowiący pierwszą implementację programu Common Modular Power System, rozwijanego przez wojska lądowe.
Zmiany te pozwolą na również wykorzystywanie dodatkowych urządzeń, w tym zewnętrznych, co jest planowane w związku z rozwojem systemów przekazu danych i rozpoznania.
Produkcja niskoseryjna nowych dział powinna rozpocząć się w 2013. Nie wcześniej niż po kolejnych 4 latach można liczyć na rozpoczęcie montażu na pełną skalę. US Army zamierza kupić 580 zestawów Paladin PIM, składających się działa i wozu amunicyjnego.