Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A jednak błąd konstrukcyjny

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 04 września 2011

Wykryte w czasie listopadowych prób zmęczeniowych pęknięcie jednej z wręg płatowca F-35B, wynikało z błędu konstrukcyjnego. Spowoduje to kolejne opóźnienie programu.

Start prototypu F-35BF-01. Program rozwoju samolotów krótkiego startu i pionowego lądowania jest zagrożony kasacją. Problem z wręgą nie jest jedynym wyzwaniem, stojącym przed konstruktorami / Zdjęcie: Lockheed Martin

Przypomnijmy, że w listopadzie ubiegłego roku, w jednej z tylnych wręg myśliwca Lockheed Martin F-35B BH-1, przeznaczonego do prób naziemnych, pojawiło się poważne pęknięcie zmęczeniowe, po zaledwie 1500 h badań. Element powinien wytrzymać zmienne obciążenia przez co najmniej 8 tys. h, a po uwzględnieniu współczynnika bezpieczeństwa, aż 16 tys. h. Feralna wręga - STOVL 496 - została zmodyfikowana w latach 2004-2005. Pierwotnie wykonywano ją z odkuwki tytanowej. Dla zmniejszenia kosztów i masy samolotu tytan zastąpiono duraluminium. W pozostałych odmianach F-35 - A i C, pozostawiono wręgi tytanowe (zobacz: Kolejne problemy z F-35B).

Podstawowym pytaniem było przy tym, czy usterka wynikała z wady materiału, złej metodologii badań, czy wady konstrukcyjnej. W tym ostatnim przypadku, koniecznym byłoby nie tylko wprowadzenie odpowiednich zmian, ale również przebudowanie istniejących już lub montowanych samolotów. Ze względu na umieszczenie feralnej wręgi, operacja ta nie byłaby ani tania, ani krótkotrwała...

Niestety, okazało się, że pęknięcie było wynikiem błędu konstrukcyjnego. Przedstawiciele Lockheed Martina bagatelizują co prawda problem, twierdząc, że badania zmęczeniowe są po to, by wykrywać błędy i, że stworzono już zmodernizowaną wręgę, jednak powstanie kolejnego opóźnienia stało się faktem.

Jeszcze przed wykryciem wady, zakładano, że program badawczo-rozwojowy samolotu dla US Marine Corps zakończy się dopiero w 2016, cztery lata po pierwotnie planowym terminie. To z kolei zwiększa koszty i ryzyko całego przedsięwzięcia. Tymczasem Pentagon już w ubiegłym roku informował, że F-35B może zostać skasowany i zastąpiony wersją C, przeznaczoną dla lotniskowców. Dzisiaj - w dobie drastycznych cięć budżetowych (zobacz: Nic ponad 350 mld USD) - groźba ta staje się coraz bardziej prawdopodobna.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.