Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koszty eksploatacji samolotów USAF

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 11 września 2011

Center for Defense Information opublikowało informację o kosztach eksploatacji samolotów USAF w ciągu ostatnich 10 lat. Od kilku lat rosły one bardzo szybko.

Analizę kosztów eksploatacji samolotów US Air Force opracował Winslow Wheeler z Center for Defense Information. Dotarcie do danych źródłowych było trudne, choć formalnie nie są one tajne. Badacze natrafiają też na poważne kłopoty metodologiczne - zależnie od tego, co uwzględnią jako czynniki kosztotwórcze, średnie koszty godziny lotu samolotu danego typu mogą się znacznie różnić. Winslow Wheeler uwzględnił jedynie bezpośrednie koszty operacyjne, bez kosztów pośrednich i amortyzacji, a te bywają wyższe od nakładów bieżących.

Dane CDI obejmują koszty paliwa, części zamiennych i obsługi bieżącej, także przez kontraktorów zewnętrznych. Koszt godziny lotu wynika z podzielenia całkowitych kosztów dla danego typu samolotu przez liczę wylatanych godzin. Zestawienie nie zawiera kosztów eksploatacji samolotów bezzałogowych i myśliwców 5. generacji, bo są one nieporównywalne przy przyjętej metodyce. Dane zostały przeliczone na równowartość dolara z 2010.

Zestawienie zawiera kilka niespodzianek (rysunki: The DEW Line). Koszt godziny lotu samolotu transportowego C-17A okazał się porównywalny, a w 2010 nawet niższy niż mniejszych, ale przestarzałych C-130H (takich jakie posiadają SP), ale wyższy niż nowych C-130J. Z kolei eksploatacja zmodernizowanego ciężkiego transportowca C-5B jest droższa niż C-5A. Zaś godzina lotu starego bombowca strategicznego B-52H jest w ostatnich latach droższa niż nowszych B-1B. Okazuje się też, że koszty eksploatacji bombowców stealth B-2A wzrosły skokowo po katastrofie jednego z nich na wyspie Guam w marcu 2008.

W ostatnich latach koszty godziny lotu dwumiejscowego F-16D były 20-30% wyższe niż jednomiejscowego F-16C. Wheeler szacuje koszt godziny lotu F-16C 2010 na 19087 USD, a F-16D na 23336 USD. Co ciekawe, polskie MON podało niedawno, że według dokumentacji ofertowej producenta, godzina lotu F-16 (paliwo, obsługa, remonty i koszt resursu, bez uzbrojenia i kosztów funkcjonowania bazy lotniczej oraz podziału na wersję 1- i 2-miejscową) kosztuje 4182 USD. Z uwzględnieniem eksploatacyjnych programów wsparcia sięga zaś 6 tys. USD. Tak duża różnica (w praktyce koszty USAF, bez uwzględnienia amortyzacji, są 3-5-krotnie wyższe!?) jest trudna do wyjaśnienia i wskazuje na małą wiarygodność polskich danych (tylko amortyzacja to ok. 5 tys. USD). Jeszcze niedawno SP podawały, że godzina lotu F-16 kosztuje 43 tys. zł (14-15 tys. USD), nieco mniej niż Su-22.


Drukuj Góra