Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Balt Expo 2011: systemy ochrony gazoportu

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 września 2011

Aż dwa systemy ochrony i obrony przed atakami terrorystów powstającego dopiero zewnętrznego portu z terminalem gazowym w Świnoujściu (port LNG) zaprezentowane zostały podczas zakończonych w Gdańsku XVI Międzynarodowych Targach Morskich Balt Expo 2011.

Koncepcja  ochrony zewnętrznego portu z terminalem gazowym w Świnoujściu  oraz system zarządzania - dzieło gdyńskiego Centrum Techniki Morskiej /  Rysunki: Jan Dobkowski -  CTM

XVI Międzynarodowe Targi Morskie Balt Expo 2011 odbywały się od 6 do 8 września 2011). Zorganizował je tradycyjnie Zarząd Targów Warszawskich, a patronem medialnym była Agencja Lotnicza Altair - wydawca RAPORT-wto. Swą ofertę prezentowało 261 przedsiębiorstw z kraju i z zagranicy, a wśród nich takie giganty jak stoczniowa Grupa Remontowa z Gdyni - jedna z najprężniej działających obecnie w Europie.

Z punktu widzenia narodowej obronności najciekawszą okazała się towarzysząca Balt Expo 2011 konferencja Bezpieczeństwo portów i żeglugi na Morzu Bałtyckim (7 września), którą otworzył minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morza Anna Wypych-Namiotko (kapitan żeglugi wielkiej) i komendant główny Straży Granicznej - Leszek Elas. W debacie o zagrożeniach dla żeglugi i portów oraz o najnowszych systemach ich ochrony wzięli udział szefowie wszystkich polskich urzędów morskich, prezesi zarządów portów i urzędnicy odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo, wysokiej rangi dowódcy Marynarki Wojennej RP, oficerowie morskich oddziałów Straży Granicznej oraz armatorzy.

Koncepcja optoelektronicznego monitoringu i ochrony gazoportu  przedstawiona przez Wojskową Akademię Techniczną / Rysunek: Mieczysław  Szustakowski - WAT

Z ożywionej, wielogodzinnej dyskusji na temat stanu bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku, której moderatorem był Wojciech Łuczak - wiceprezes Agencji Lotniczej Altair i profesor Piotr Mickiewicz z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej z Wrocławia, można wysnuć dwa generalne wnioski. Pierwszy - podstawą zapewnienia bezpieczeństwa ruchu morskiego na polskim odcinku Bałtyku oraz gwarancją skutecznej ochrony naszych portów jest pełna integracja wszystkich powołanych do tego wielu służb. Drugi - istnieje pilna potrzeba budowy środków i metod skutecznego przeciwdziałania wykrytym próbom działań terrorystycznych czy przestępczych na naszych wodach i w naszych portach. Mamy bowiem dość dobrze rozbudowane, zaawansowane technicznie narzędzia wykrywania intruzów, czy napastników, potrzeba zaś pięści uderzeniowej. Innymi słowy - jak wyraził się jeden z dyskutantów - kawalerii, która powinna przyjść z odsieczą zaatakowanym, czy napadniętym.

To wszystko związane jest z nową sytuacją na Bałtyku, jaką stworzy już wkrótce, od 2015, transport za pomocą floty gazowców do Świnoujścia stosunkowo dużej ilości skroplonego gazu dla instalacji spółki Gaz-System. Sprawy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa gazowcom (trzeba je eskortować!) i ochrony portu były wielkim novum dyskutowanym przez zebrane w Gdańsku grono ekspertów gospodarki morskiej.

Gdyńska Grupa Remontowa proponuje budowę całej flotę mniejszych statków do transportu ciekłego gazy z Kataru do Świnoujścia. Plany rządowe przewidują zaś konstrukcję tylko kilku wielkich gazowców. Która koncepcja zwycięży - dowiemy się już od nowego, sformowanego po jesiennych wy borach rządu.

Aż dwie koncepcje wszechstronnej ochrony portu zewnętrznego z terminalem gazowym, jaki powstaje w Świnoujściu przedstawili - Jan Dobkowski z gdyńskiego Centrum Techniki Morskiej i prof. Mieczysław Szustakowski z Wojskowej Akademii Technicznej. Na razie są to jedynie wizje, które mogą, ale nie muszą, zostać wzięte pod uwagę przy wznoszeniu świnoujskiego gazoportu.


Drukuj Góra