Wczoraj przedstawiciele Boeinga i japońskiej linii lotniczej ANA podpisali dokumenty o przejęciu pierwszego seryjnego Boeinga 787. Towarzysząca temu uroczystość odbędzie się dzisiaj.
Formalne przejęcie samolotu odbyło się miesiąc po uzyskaniu przez Boeinga 787-8 z silnikami Trent 1000 certyfikatu amerykańskich władz lotniczych (zobacz: Certyfikat Dreamlinera). Dzisiaj odbędzie się uroczyste przekazanie samolotu. Jutro powinien on opuścić USA i polecieć do Japonii.
All Nippon Airways (ANA) jest pierwszym odbiorcą najnowszych samolotów amerykańskiego koncernu. Linia zamówiła 40 standardowych Boeingów 787-8 oraz 15 egz. modelu 787-9 z wydłużonym kadłubem. Pierwsze z nich zabierają na pokład od 210 do 250 osób (w zależności od konfiguracji przedziałów pasażerskich), drugie, jeszcze nie oblatane, przeznaczono dla 250-290 osób. Boeingi 787-9 powinny zostać przekazane użytkownikom w 2013 lub 2014.
Dzisiejsza uroczystość jest kluczowym wydarzeniem dla Boeinga. Koncern wiąże z modelami rodziny 787 ogromne nadzieje. Do tej pory udało mu się sprzedać 821 egz., co jest jednym z najlepszych wyników marketingowych (przed dostawą pierwszego samolotu seryjnego) w historii lotnictwa. Ich szacunkowa wartość wynosi ok. 160 mld USD!
Liczba wszystkich zamówień była większa, jednak wiele linii wycofało się z umów ze względu na opóźnienie programu. Tylko w bieżącym roku zanotowano rezygnację z 26 Boeingów 787, przy braku jakichkolwiek nowych zamówień.