Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bezzałogowy K-MAX w Afganistanie

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 07 października 2011

W przyszłym miesiącu w Afganistanie powinien rozpocząć półroczną służbę bezzałogowy śmigłowiec Kaman K-MAX, użytkowany przez US Marine Corps.

K-MAX jest zdolny transportować ładunki o masie do 2,7 t. W wersji wojskowej udźwig ograniczono do 1590 kg. Nadal jest to jednak wartość zdecydowanie większa, niż stanowiły minimalne wymogi użytkownika / Zdjęcie: Lockheed Martin

Skierowanie bezzałogowego śmigłowca do Afganistanu jest finalnym elementem prac badawczo-rozwojowych. Na podstawie zdobytych w czasie dyslokacji doświadczeń, podjęta zostanie decyzja o ewentualnym skierowaniu konstrukcji do produkcji seryjnej i wprowadzeniu ostatnich poprawek do projektu.

Bezzałogowy K-MAX jest wspólnym dziełem Kaman Aerospace - dostawcy platformy - oraz Lockheed Martina, spółki odpowiedzialnej za system sterowania i kontroli. Program rozpoczął się w 2007. W grudniu 2009 US Marine Corps zleciło Lockheedowi przygotowanie dwóch egz. prototypowych za niecałe 46 mln USD (zobacz: Bezzałogowe śmigłowce USMC).

W przeprowadzonej serii testów pokonały one dedykowaną konstrukcję bezzałogową, pochodną Boeinga A160T (YMQ-18A) Hummingbird, przystosowanego do misji transportowych (zobacz: Bezpilotowy transportowiec Boeinga). Uzyskał przy tym średnią 3 t przewożonych ładunków w ciągu doby. Wojsko żądało 2,7 t.

K-MAX będzie służył w Afganistanie przede wszystkim do zaopatrywania wysuniętych placówek i baz, do których dowóz zaopatrzenia drogą lądową jest zbyt niebezpieczny. Jego podstawowym atutem jest przy tym doskonałe zachowanie w zawisie (śmigłowiec cywilny zaprojektowano jako maszynę dla prowadzenia prac budowlanych), co umożliwi precyzyjne podejmowanie i przekazywanie ładunków. Stosunkowo niewielka prędkość przelotowa, rzędu 150 km/h, powoduje, że maszyna może być bardziej niż inne wrażliwa na ogień przeciwnika. Ewentualne straty ogranicza jednak wykorzystanie zdalnego sterowania śmigłowcem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra