Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zielone światło dla JHSV

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Marynarka wojenna, 02 lutego 2008

Australijski Austal, poprzez swoje amerykańskie zakłady, otrzymał zamówienie na wstępne prace projektowe dotyczące Joint High Speed Vessel (JHSV), czyli szybkiego katamarana transportowego.

Rysunek przedstawiający wizję przyszłego, szybkiego okrętu transportowego US Navy / Rysunek: Austal

Austal jest producentem szybkich, aluminiowych statków i okrętów. W ostatnich latach zrealizował np. australijskie zamówienie na 14 jednostek patrolowych typu Armidable, a Austal USA, buduje obecnie dwie prototypowe jednostki w ramach programu US Navy Littoral Combat Ship, w układzie trimarana.

Producent znany jest jednak najbardziej z szybkich katamaranów i trimaranów: dużych promów i luksusowych jachtów. Jeden nich, Westpac Express został w 2002 wypożyczony przez Military Sealift Command, działając na Dalekim Wschodzie w składzie III Marine Expeditionary Force z Okinawy.

Westpac Express (HSV 4676) został wypożyczony, by zwiększyć zdolność współdziałania z siłami zbrojnymi Tajlandii i Singapuru. Zainteresowanie szybkimi jednostkami transportowymi wzrosło, po przyjęciu przez USA nowej doktryny wyprzedzających uderzeń, wymuszających prowadzenie operacji ekspedycyjnych. US Navy wykorzystuje także drugą, podobną jednostkę, HSV 2 Swift, australijskiego Incata / Zdjęcie: Austal

Jednostka o długości 110 m i wyporności ponad 2 100 t jest w stanie dzięki 4 dieslom Caterpillar 3618 o mocy 9720 KM każdy, przewieźć 970 żołnierzy na 4000 km z prędkością ekonomiczną 20 w, a więc dwukrotnie większą niż zwykłe statki transportowe. W przypadku uzyskania maksymalnych 33 w., zasięg spada do 2300 km. Alternatywnie katamaran może zabrać 153 półciężarówek Humvee lub 20 transporterów opancerzonych rodziny LAV.

Jest to o tyle istotne, że właśnie na podstawie tej jednostki ma powstać nowa, dedykowana specjalnie dla potrzeb US Navy i US Army (jako wspólne przedsięwzięcie tych rodzajów sił zbrojnych).

Popisana 31 stycznia umowa przewiduje 6-miesięczny okres wstępnych prac projektowych. W przypadku udanego zakończenia tej fazy, Austal ma zagwarantowane przeprowadzenie fazy projektowej i budowę pierwszej jednostki z opcją na siedem kolejnych. Umowa w tej sprawie będzie zawarta między jesienią 2008, a jesienią 2012.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.