Druga co do wielkości linia lotnicza ChRL zrezygnowała w zakupu 24 Boeingów 787 Dreamliner. Zamieni je na 45 maszyn modelu 737 oraz 15 Airbusów 330.
Wartość 24 Dreamlinerów można szacować na ok. 5 mld USD. Kwota ta uszczupliła jednak portfel zamówień Boeinga. China Eastern zrezygnowała z samolotów. Głównym powodem jest opóźnienie dostaw, o ponad 3 lata.
By zmniejszyć nieco straty amerykańskiego koncernu, Chińczycy zdecydowali się złożyć zamówienie na 45 mniejszych Boeingów 737. W zależności od wersji, ich katalogowa cena zamyka się w przedziale 2,5-3,9 mld USD. By wykorzystać pozostałe środki, w ciągu najbliższych 4 lat China Eastern kupi 15 dużych Airbusów 330, a więc samolotów porównywalnych do Dreamlinerów. Ich katalogowa cena wynosi ok. 2,5 mld USD.
Dla Boeinga to pierwsza tak duża rezygnacja, z której korzysta europejski konkurent. Z reguły linie lotnicze przystają na wykorzystanie jako zamienników innych modeli tego samego producenta. Według niezależnych obserwatorów, warunki oferowane przez Airbusa musiały być wyjątkowe.
China Eastern korzysta w większości z samolotów europejskiego koncernu. Według danych z sierpnia, w swojej flocie przewoźnik ma ich 187 egz. i potwierdzone zamówienia na 99 następnych. Odnośnie Boeingów liczby te wynoszą dzisiaj - już po zakupie 45 maszyn modelu 737 - 79 i 93. Mimo znacznego zwiększenia portfela zamówień Boeinga w wymiarze ilościowym, ostatnie zmiany nie dopuściły amerykańskiego producenta do grupy większych samolotów, w których monopolistą postał Airbus.