Włoskie ministerstwo obrony zamówiło 4 fregaty typu FREMM. W 2006 podpisało pierwszą umowę: na dostawę dwóch jednostek. Łącznie Marina Militare chce pozyskać 10 fregat.
Wielozadaniowe fregaty typu FREMM to wspólne przedsięwzięcie Włoch i Francji. Program, ze strony przemysłu, jest prowadzony przez Armaris (joint-venture DCN i Thalesa) oraz Orizzonte Sistemi Navali (Fincantieri i Finmeccanica). Ma on doprowadzić do zastąpienia kilku typów starszych okrętów, jednym, który dzięki modułowej budowie będzie mógł być budowany w trzech zasadniczych odmianach: zwalczania okrętów podwodnych, ogólnej i do atakowania celów lądowych. Francuzi zakupią łącznie 17 jednostek w odmianie pierwszej i trzeciej, Włosi - 10, w pierwszej i drugiej. Do tej pory Paryż zamówił 8 fregat. Prawdopodobnie, ze względu na likwidację zamówień na część fregat typu Horizon, Francuzi stworzą również wersję przeciwlotniczą fregat FREMM.
Ostatnią umowę podpisali 31 stycznia przedstawiciele włoskiego ministerstwa obrony i europejskiej agencji współpracy zbrojeniowej OCCAR. Jednostki zostaną zbudowane do 2016 w stoczniach Riva Trigoso i Muggiano (obie należą do Fincantieri). W prace będą zaangażowani liczni poddostawcy, w tym Oto Melara, Selex i Eslag.
4 nowe jednostki zostały opłacone w całości z budżetu 2007, ze specjalnego funduszu stworzonego przez ministerstwo obrony i resort rozwoju gospodarczego.
Podpisanie umowy nastąpiło kilka dni przed planowaną na 8 lutego uroczystością związaną z cięciem blach pod budowę dwóch pierwszych włoskich fregat typu FREMM. Docelowo zastąpią one 8 fregat typu Maestrale i 4 typu Lupo.