Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Włosi zamawiają 4 fregaty FREMM

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 04 lutego 2008

Włoskie ministerstwo obrony zamówiło 4 fregaty typu FREMM. W 2006 podpisało pierwszą umowę: na dostawę dwóch jednostek. Łącznie Marina Militare chce pozyskać 10 fregat.

Fregaty typu FREMM będą pierwszymi okrętami z Europy, standardowo wyposażonymi w bezzałogowce rozpoznawcze. Głównym uzbrojeniem włoskich jednostek będzie działo Otobreda 76 mm Super Rapid z amunicją Davide, pociski przeciwokrętowe (i jednocześnie do atakowania celów lądowych) Teseo/Otomat Mk-2/A Block 4, torpedy MU 90 oraz zestawy przeciwlotnicze/przeciwrakietowe MBDA Aster. W zależności od wersji, okręty otrzymają dodatkowe, dedykowane uzbrojenie. Fregaty będą miały również hangary dla dwóch śmigłowców / Rysunek: Orrizonte

Wielozadaniowe fregaty typu FREMM to wspólne przedsięwzięcie Włoch i Francji. Program, ze strony przemysłu, jest prowadzony przez Armaris (joint-venture DCN i Thalesa) oraz Orizzonte Sistemi Navali (Fincantieri i Finmeccanica). Ma on doprowadzić do zastąpienia kilku typów starszych okrętów, jednym, który dzięki modułowej budowie będzie mógł być budowany w trzech zasadniczych odmianach: zwalczania okrętów podwodnych, ogólnej i do atakowania celów lądowych. Francuzi zakupią łącznie 17 jednostek w odmianie pierwszej i trzeciej, Włosi - 10, w pierwszej i drugiej. Do tej pory Paryż zamówił 8 fregat. Prawdopodobnie, ze względu na likwidację zamówień na część fregat typu Horizon, Francuzi stworzą również wersję przeciwlotniczą fregat FREMM.

Ostatnią umowę podpisali 31 stycznia przedstawiciele włoskiego ministerstwa obrony i europejskiej agencji współpracy zbrojeniowej OCCAR. Jednostki zostaną zbudowane do 2016 w stoczniach Riva Trigoso i Muggiano (obie należą do Fincantieri). W prace będą zaangażowani liczni poddostawcy, w tym Oto Melara, Selex i Eslag.

4 nowe jednostki zostały opłacone w całości z budżetu 2007, ze specjalnego funduszu stworzonego przez ministerstwo obrony i resort rozwoju gospodarczego.

Podpisanie umowy nastąpiło kilka dni przed planowaną na 8 lutego uroczystością związaną z cięciem blach pod budowę dwóch pierwszych włoskich fregat typu FREMM. Docelowo zastąpią one 8 fregat typu Maestrale i 4 typu Lupo.


Drukuj Góra