Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy seryjny A-50U dostarczony

Lotnictwo wojskowe, 31 października 2011

WWS FR otrzymały dziś pierwszy zmodernizowany samolot dalekiego rozpoznania i dowodzenia A-50U. Dołączył on do używanych dotąd 26 A-50M na bazie Ił-76MD.

A-50U to zmodernizowany samolot dalekiego rozpoznania i dowodzenia na bazie A-50M. Zastosowano w nim podzespoły cyfrowe nowej generacji i nowe systemy łączności satelitarnej. Zwiększono możliwości wykrywania celów powietrznych, w tym pocisków samosterujących, śmigłowców i naddźwiękowych statków powietrznych, a także rakiet balistycznych. System może też pracować w trybie pasywnym, wykrywając stacje radiolokacyjne przeciwnika.

System Szmiel-M jest znacznie bardziej niezawodny niż dotąd używane przez WWS na samolotach DRŁOiU A-50M. Znacznie wzrósł też komfort pracy obsługi. Zamiast kineskopów zastosowano wielofunkcyjne, kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Wygospodarowano miejsce na bufet, toaletę i pomieszczenia do wypoczynku.

Obecnie WWS FR dysponują 26 A-50M. Samoloty tego typu, na bazie transportowych Ił-76MD, są produkowane przez TAN-TK im. Beriewa w Taganrogu. A-50 mogą wykrywać cele powietrzne i naziemne oraz nawodne w odległości do - odpowiednio - 650 i 300 km. System może jednocześnie śledzić do 300 celów.

A-50U to zmodernizowany w Taganrogu A-50M. W pracach nad nim TAN-TK im. Beriewa współpracował z koncernem Wega. Program trwał od 2008. Prototyp do prób powstał rok później. Przekazany dziś WWS A-50U to pierwszy egzemplarz seryjny. W przyszłym roku ma zostać dostarczony kolejny samolot tego typu.

Na początku sierpnia ujawniono, że w FR opracowywany jest samolot dalekiego rozpoznania i dowodzenia A-100. Prace nad prototypem jego anteny zostały już zakończone. Nosiciel systemu, na bazie samolotu transportowego Ił-476 z silnikami PS-90, ma zostać opracowany na przełomie 2013-2014. Kompletny system powinien powstać do 2016.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.