Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Porozumienie Nexter-Renault

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 10 listopada 2011

Nexter Systems i Renault Trucks Defense zawarły porozumienie o wspólnym oferowaniu francuskim wojskom lądowym nowego transportera opancerzonego VBMR.

Demonstrator Nextera, XP2 / Zdjęcie: Nexter

VBMR - véhicule blindé multirole (opancerzony pojazd wielozadaniowy) - ma być stosunkowo prostym i tanim transporterem, następcą wysłużonych VAB. Wojska lądowe żądają wozu w układzie 6x6, z masą do 20 t i uzbrojonego w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wkm kalibru 12,7 mm. Opancerzenie musi spełnić wymogi STANAG 4569 poziomu 3 i 4, a więc chronić głównie przed ostrzałem z broni strzeleckiej (maksymalnie kalibru 14,5 mm) oraz wybuchami min o masie 8-10 kg.

Na tle innych współczesnych transporterów, takich jak VBCI, AMV 8x8 czy Piranha III, są to żądania znacznie ograniczone, charakterystyczne bardziej dla samochodów klasy MRAP czy transporterów starszych generacji. Nie może więc dziwić, że we Francji VBCI określany jest jako bwp...

Z drugiej strony wojsko chce, by VBMR był pojazdem tanim. Cena jednostkowa przy produkcji wielkoseryjnej ma zamknąć się kwotą 1 mln Euro, czyli być niewiele większą, niż w przypadku samochodów klasy MRAP.

Pod koniec bieżącego roku Francuzi zamierzają rozpocząć przetarg otwarty na dostawę 1000 pojazdów różnych wersji (docelowe zapotrzebowanie ocenia się na 2300 egz.). Thales będzie w nim oferował odmianę australijskiego samochodu patrolowego Bushmaster. Główna walka powinna jednak rozegrać się pomiędzy Nexterem, Renault i Panhardem. Dla tych spółek VBMR jest szansą na przetrwanie - od 2014 żadna z nich nie ma jakiegokolwiek zamówienia, a widoki na nowe są niepewne.

Nexterowi i Renault udało się zdobyć zamówienie wojska na opracowanie demonstratorów nowych transporterów, uzyskując na ten cel po mniej niż 10 mln Euro. To kwoty niewystarczające do zbudowania pojazdów, jednak zapewniające przewagę nad Panhardem.

Chcąc zwiększyć szansę na zwycięstwo i rozłożyć ryzyko, oba podmioty zdecydowały się na współpracę, informując wczoraj o podpisaniu stosownej umowy. Nexter wniesie do przedsięwzięcia swoje doświadczenia z budowy nowoczesnego opancerzenia, Renault - z budowy ciężkich podwozi dla wojska.

Ich propozycja zostanie prawdopodobnie oparta o istniejący już demonstrator Nextera, XP2. Nie jest on jeszcze gotowy. Przedstawiciele producenta zapewniają, że prace przy nim zakończą się w przyszłym roku.

Francuski przetarg powinien zakończyć się wyłonieniem zwycięzcy w 2013. Dla zmniejszenia kosztów, nie przewiduje się rozłożenia dostaw na małe partie. Producent będzie odpowiedzialny za przekazanie całej, zamówionej puli pojazdów.


Drukuj Góra