W EADS PZL Warszawa-Okęcie, działającej już pod marką Airbus Military, otwarto centrum obsługi samolotów transportowych C295. To drugi taki ośrodek w Europie, który ma zwiększyć potencjał usług oferowanych dotychczas tylko w hiszpańskiej Sewilli.
W uroczystości otwarcia nowego centrum obsługi wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Powietrznych. Nowo otwarte centrum będzie wykonywało pełny zakres obsługi samolotów C295 eksploatowanych przez Siły Powietrzne oraz innych użytkowników i potencjalnych klientów w Europie i na świecie. Samoloty tego typu znajdują się także w wyposażeniu wojsk lotniczych Algierii, Brazylii, Chile, Czech, Egiptu, Finlandii, Ghany, Hiszpanii, Indonezji, Jordanii, Kolumbii, Meksyku i Portugalii.
Utworzenie centrum obsługowego w warszawskich zakładach Airbus Military, podobnie jak produkcja podzespołów samolotów CN235 i C295, jest elementem umowy offsetowej zawartej pomiędzy Skarbem Państwa a EADS CASA (obecnie Airbus Military) w 2001, związanej z dostawą samolotów transportowych C295 i uzupełnionej w 2010 o aneks dotyczący w/w centrum.
Obecnie w skład Airbus Military EADS PZL Warszawa-Okęcie, jak brzmi obecna nazwa przedsiębiorstwa, wchodzą dwa zakłady produkcyjne w Warszawie i Mielcu, które zatrudniają ponad 500 pracowników. Polska wytwórnia Airbus Military jest głównym dostawcą podzespołów do samolotów CN235 i C295. Zakres produkcji obejmuje zewnętrzne części skrzydeł C295, drzwi do ładowni, rampę, drzwi do kabiny załogi, do zrzutu spadochroniarzy i dla pasażerów dla CN235 i C295, a także wiązki przewodów elektrycznych dla samolotów pasażerskich A330. Od niedawna zakłady stały się także dostawcą przedniej części kadłuba do tych samolotów i tym samym zyskały rangę największego dostawcy Airbus Military dla C295 i CN235. Zakład w Mielcu prowadzi działalność w zakresie usług agrolotniczych oraz obsługi samolotów, w tym również C295.
Zakłady w Warszawie uzyskały certyfikat uprawniający do wykonywania obsługi samolotów C295, a ich pracownicy przeszli szkolenie w zakładach Airbus Military w Sewilli. Na potrzeby centrum obsługi, które rozpoczęło działalność w lipcu br. i zatrudnia około 30 pracowników, jeden z hangarów na Okęciu został wyekwipowany w odpowiednie oprzyrządowanie, obejmujące m.in. dwie stacje komputerowe, kompletne wyposażenie do obsługa przedstartowej i naziemnej oraz urządzenia służące do kontroli temperatury i wilgotności we wnętrzu.
Centrum może wykonywać remonty główne (po 8 latach użytkowania), prace okresowe niższych poziomów, obsługi nieplanowane i naprawy specjalne, odpowiadać za utrzymywanie stałej zdatności do lotu, zarządzać naprawami poziomu 1, zarządzać remontami śmigieł i silników, organizować szkolenia z zakresu obsługi technicznej, zarządzać łańcuchem dostaw części zapasowych, wspierać obsługę techniczną wyposażenia naziemnego, zajmować się wymianą części i zespołów 1 poziomu obsług, wykonywać remonty, naprawy i obsługę techniczna w innych krajach, a także prowadzić szkolenia w zakresie dodatkowego wyposażenia (np. medycznego).